Mombasa

Kenia, Mombasa

Het weekend is voorbij. Via de Kongo Mosque road verlaten we Diani, vergezeld door een warme zon en een heerlijke zomerbries. Meteen buiten Diani herneemt de natuur haar rechten en rijden we door mangobossen met de gekende huisjes van donkere leem met palmrieten dak. De autoweg die we vervolgens nemen, is rustig vandaag. Een gezapig verkeer van auto’s, tuktuks, camions en vrij veel fietsers dat ons door palmbossen en langs nijvere dorpen met vaak mooie moskeeën voert. We bereiken voorstad Likoni, een onveilige en haveloze sloppenwijk, badend in afval vermengd met het water van het regenseizoen, onleefbaar zelfs naar Keniaanse normen. Toch wordt ook hier aan handel gedaan: elk krot is een winkel en elke stootkar vervoert koopwaar. We moeten er doorheen om tot bij de ferry te geraken. Het moet gezegd: Likoni Channel ligt te parelen in de zon en aan de overkant wachten ons de groene kusten van het eiland Mombasa. Samen met tientallen tuktuks en auto’s, en honderden voetgangers wringen we ons op de boot. We varen rustig het kanaal over, maar kunnen echter niet aanleggen omdat de ferry vóór ons niet wegvaart. We liggen dus maar wat te dobberen terwijl het vrachtverkeer achter ons de oceaan in- en uitvaart.
Aankomst op het eiland. Een andere wereld, Afrikaans en Oriëntaals tegelijk. Chaotische tuktuks en hollende waterdragers. We rijden door de brede blauwwitte lanen rond de oude stad en steken Nyali bridge over naar onze plaats van afspraak, Ratna square, zetel van CloseTheGap Mombasa.
CloseTheGap is een Belgisch bedrijf dat wereldwijd aan social entrepreneurship met een dubbele impact (sociaal maatschappelijk & ecologisch) doet door het refurbishen van computers, die daarna aan een haalbare prijs worden verkocht in minder begunstigde landen. In Mombasa heeft het bedrijf een Hub waar we hartelijk en professioneel worden onthaald voor een programma rond hedendaags Afrikaans ondernemerschap. We krijgen een rondleiding door de kantoren, de meeting rooms, de learning spaces en het café waarbij de werking van de Hub wordt uitgelegd. Tijdens de uitstekende lunch wordt de werking van het centrum uit de doeken gedaan door business manager Ngosa en verantwoordelijke voor het BOOST programma Lilian. De pijlers van CloseTheGap zijn circulaire economie, opleiding in management, technologie en informatica, incubatie van start-ups en het creëren van een netwerk van ondernemers. We krijgen een aantal jonge Afrikaanse ondernemers te horen die hun jonge bedrijven voorstellen. De meesten bieden diensten aan op online platformen, aangepast aan de sociale realiteit van Kenia. Indrukwekkend hoe deze zeer jonge mensen moderne, levensvatbare bedrijfjes oprichten en runnen. Weg met het cliché van de trage Afrikaanse ontwikkeling! Bravo voor dit Afro-Belgische ondernemerschap.
In de namiddag is er even tijd om Mombasa zelf te bezoeken. We lopen kort binnen in de Hindoetempel, kopen wat kruiden en thee op de kruidenmarkt en halen onze neus op voor de vleesmarkt. De oude stad is wat hij is: vergane glorie en vreemd charme.
Tijd om de dag af te ronden. We gaan weer in de file van de ferry staan en hopen voor donker thuis te zijn.
Daarna een beetje bekomen van de vele indrukken van deze stad. Want Mombasa zal altijd crazy Mombasa blijven.

met elk bericht wordt het moeilijker om woorden te vinden om onze bewondering uit te drukken, gewoon fantastisch wat de jongeren daar meemaken we zullen ze niet meer herkennen. En nogmaals dank en felicitaties aan de begeleiders.

j&b schellekens opa en oma 2022-07-18 16:49:55

wat een prachtige beschrijvingen en wat een voorrecht om dit te mogen meemaken. al het vele werk dat hierachter schuilt, dank aan iedereen die dit mogelijk maakt en ons ook zo goed en nauwgezet op de hoogte houdt. Het lijkt soms bijna alsof we erbij zijn. Dank jullie wel!

Pascal en Karine Persyn-Vandenberghe 2022-07-18 18:26:25

Dank voor de vele mooie en levensechte beschrijvingen elke dag, we zien er telkens weer naar uit! De vele foto’s maken jullie verhaal compleet!

Sofie en Dominic Flament 2022-07-18 20:45:20

Alle verslagen en foto’s vormen een boeiende en heldere reportage. Bedankt voor de verslaggever en de begeleiders van de jongeren.Wat een avontuur voor de jongelui , geweldig om te zien hoe relaxed zij blijven ondanks de moeilijke leefomstandigheden. Nog een fijne week toegewenst. Oma, Omi en Opa van Oscar F.

Helena Moons 2022-07-18 20:50:12

Alweer een volledig nieuwe en even boeiende ervaring voor onze kinderen vandaag! Wat een onvergetelijke reis! Bedankt!