Wasini Island

Kenia, Diani Beach

Zondagmorgen vroeg, vertrek met de bus richting Wasini Island. We rijden over de autoweg Mombasa-Tanzania, door het hectische Ukunda (waar men ook kijkt: een warboel van kraampjes en krioelende tuktuks), verder door palmbossen en suikerrietvelden, en langs de gekende straatdorpjes. Net voor de Tanzaniaanse grens, wanneer de autoweg smaller wordt en het landschap vlakker en weidser, gaat het linksaf over een weg in aanleg - Chinezen! zoals op veel plaatsen in Kenia. Met onze bus die veel te groot is voor een dergelijk hobbelig wegdek wordt het onze ergste rit sinds het begin van deze reis. Onderweg wordt doodleuk niet uitgeweken voor een geitje...

Na een uurtje lijden komen we in de haven en voormalige slavenmarkt van Shimoni aan. We nemen er een dhow en varen de oceaan op voor een dagje snorkelen. We varen rond Wasini en langs een archipel van kleine eilandjes tot aan het koraalrif. Onderweg houden we even halt om een tiental dolfijnen langs te zien zwemmen. Bij het rif worden twee snorkelsessies gedaan. Ze worden opgevat als twee ‘wandelingen’ van elk 45’ olv een instructor die ons leidt en de opvallendste vissen aanwijst. Wanneer tijdens de tweede sessie de zon verschijnt, wordt het water helderder, het rif nog mooier en de vissen kleurrijker. De diversiteit aan vissen, koraalsoorten en andere zeedieren is enorm. Op sommige plaatsen zien we ‘bomen’ waar nieuw koraal kan groeien: coral reef restauration. Het wordt voor iedereen een heerlijke en ontspannende snorkeltocht.
Na de middag varen we een stuk terug en legt de boot aan voor de rede van Wasini Island. Met digi’s (sloepen) worden we aan wal gebracht waar ons een heerlijk maal wacht: Zanzibarsoep met chapati, een buffet van zeevruchten, en limoengrasthee met fruit. Het kader is heel aangenaam en het eten bijzonder lekker.
In de late namiddag gaat het met de dhow terug naar Shimoni voor de terugweg. Einde van een dag vol zon, zee en ontspanning.