Presents and prayers

Kenia, Godoma

Gisteren (woensdag) werden de verschillende klussen van de vorige dag verdergezet. Elk team kreeg een nieuwe opdracht volgens een doorschuifsysteem.

Na het middageten deden we een prachtige wandeling langs de Ramisi River. Verboden te zwemmen tenzij je een krokodil bent...

Na het avondeten wachtte een verrassing. Nicholas was immers 16 geworden en dat diende gevierd. Het schoolbord stond vol verjaardagswensen van de Afrikaanse en Belgische leerlingen, en de principal had de bijzondere inspanning geleverd op en af naar Ukunda te gaan om geschenkjes (en cadeauverpakking!) te halen. In processie kwamen een aantal zingende leerlingen naar de jarige met kaars, geschenken en ugali-cake (Keniaanse maïstaart). Rond de feesttafel onder de sterrenhemel werd gespeecht, gezongen en gedeeld. Een stukje Afrikaanse vreugdebeleving waarvan we mochten genieten.

Vandaag (donderdag) wordt het werk hervat: onderhoud van slaapzalen en sanitair, keukenwerk, opruimen van het schoolterrein (het alom rondslingerend plastic afval is bijna bedwongen), zaaien, en verderzetten van de schilderwerken olv de fundi (meester-stielman). Zijn ondertussen geheel of gedeeltelijk geschilderd: de twee slaapzalen van de meisjes, die van de jongens, de administratie en het huis van de principal.

Voor het middagmaal kregen we het bezoek van een drietal ‘pastors’ uit omliggende kerkjes en van het gezin van de principal. Na het eten werd dan ook een (naar Afrikaanse normen) korte christelijke dienst gehouden met (na)zingen van hymnes, bijbellezing en gezamenlijk gebed. Op deze school moeten de leerlingen lessen religie volgen, hetzij christendom, hetzij islam.

Daarna gingen we weer op wandel, dit keer naar de overkant van de River Ramisi. Olv landbouwleraar Steve bezochten we de vulkanische Hot Springs (Maji Moto). Op de terugweg lieten we ons verleiden tot een partijtje voetbal tegen een lokale ploeg die aan het trainen was. Een ontspannende en vrolijke afsluiter van alweer een mooie dag.

Morgen voorlopig onze laatste dag op school. In de namiddag vertrekken we immers naar Ukunda om het weekend aan de kust door te brengen.

Super tof verslag en foto's !

Ilse Haesaert-Vermeersch 2018-08-09 18:11:16

Wat een mooie dag hebben jullie weer beleefd! Jullie leren Kenia kennen in al haar schoonheid, zowel bij mensen als in de natuur. Enjoy!

Pascale, Sunshine4kids 2018-08-09 18:43:44

A 16 you'll never forget

Familie Casselman 2018-08-09 19:10:18

Super dank om Nicholas zo'n magnifieke onvergetelijke verjaardag te bezorgen! Wij zijn zo blij met het dagelijks verslag en de foto's. Zo zijn we er ook een klein beetje bij.

Isabelle Buelens 2018-08-09 21:34:28

Hello Kenia! En happy B, Nicholas! Inderdaad onvergetelijk als je dit op zo'n manier mag vieren. Ik denk dat jullie veel van elkaar kunnen leren. Trouwens ...wie heeft er gewonnen bij de match? :) Slaap lekker en al benieuwd welk leuk nieuws we morgen weer krijgen. x la mamma (die van Lauren)