Karibu

Kenia, Mangawani

De nachtvlucht naar Addis Abeba verloopt voorspoedig. De koffie van het avondmaal komt uiteindelijk om 1u ‘s nachts, terwijl de koffie van het ontbijt al om 3u wordt geserveerd. Iedereen goed uitgeslapen dus.
De tweede vlucht brengt ons naar Mombasa. Na vele informele gesprekjes blijken onze papieren genoeg in orde om het land binnen te komen. Oef! Na drie jaar staat de Abdijschool weer op Keniaanse bodem.
Een hartelijk weerzien met onze chauffeur Saïdi, een betrokken hemel en een drukkende warmte wachten ons op. Valiezen worden in en op de bus geladen, en off we go.
Buiten de luchthaven is er meteen de Afrikashock. De sloppenwijken richting Mombasa-stad zijn er alleen maar groter op geworden, de gebouwen vervallener, het verkeer drukker. De eerste indruk is er toch één van armoede en troosteloosheid. En ondertussen zit de file al anderhalf uur muurvast.
Eindelijk komt er een klein beetje schot in de zaak en schuiven auto’s, camions, felbeschilderde matatu’s en tuktuks richting de blauwwitte stad, over de brug naar het eiland dat Mombasa is. De stad oogt grauw, vuil en vervallen. We rijden door de grote, drukke lanen richting de ferry over het Likoni Channel. Opeengepakt in onze bus rijden we op de boot waarop de voetgangers al even opeengepakt staan. De fonkelende namiddagzon vergezelt ons op de overtocht tussen Kilindini haven en Indische oceaan.
Over het kanaal, wurmen we ons door sloppenwijk Likoni over de “autoweg” richting Tanzània. De leerlingen kijken hun ogen uit naar het stedelijk landschap van krotwinkeltjes, afvalhopen, overstromende grachten, magere koeien en onwaarschijnlijk beladen voertuigen van allerlei slag. Daartussen: de nijverige bevolking die koopt, verkoopt, vervoert en stapt.
De weg wordt rustiger en groener. Kleine dorpen duiken op van tussen de mango- en de palmbomen. De leerlingen vallen in slaap en de valiezen bijna van het dak. Even vastmaken.
We komen aan in Ukunda waar we Dolly ontmoeten en haar dochter Mercy, leerling van Rose Mwakwere. We nemen haar mee richting school.
De avond valt snel. Nog steeds rijden we verder over de autoweg, en daarna langs glibberige zandwegen doorheen de stikdonkere golvende bush. Veel meer dan huiswaarts kerende herders met hun kuddes magere koeien komen we niet meer tegen.
Eindelijk, eindelijk, midden in de nacht (20.30u) komen we op school aan, waar we uitbundig “karibuni” (welkom) worden geheten: thee met mahambri en een lang gebed.
Straks installeren, supper en de eerste nacht.

Prachtig beschreven. Wij beleven het in geuren en kleuren mee.hartelijk dank. Wij wachten met spanning het vervolg. Rust toch even uit.

J&b schellekens 2022-07-04 21:38:53

Bedankt voor dit fantastisch verslag. We kunnen ons perfect inbeelden hoe jullie dag verlopen is. Ik ben zo blij dat jullie allen veilig aangekomen zijn. Geniet van jullie avond en welverdiende nachtrust, we wachten al vol spanning op het vervolg.

Catherine Debaenst 2022-07-04 21:46:50

Wat zijn we blij dat jullie veilig aangekomen zijn! Bedankt voor het mooie verslag en de foto’s.

Deknudt Steeno 2022-07-04 21:58:38

Dank u voor dit verslag « in geuren en kleuren ». Wij zijn super blij te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen en zien er alvast naar uit naar meer nieuws. Enjoy!!!

V vercruysse 2022-07-04 21:59:00

Blij om te lezen dat jullie veilig en wel aangekomen zijn! 😘

Francesca 2022-07-04 22:28:04

Wat zijn we opgelucht dat jullie goed aangekomen zijn! Blijkbaar hebben jullie ook al een eerste doop in het Keniaanse leven gehad! Wat een ervaring! Dank voor het mooie verslag en tot wederhoren.

Francesca 2022-07-04 22:49:50

Precies of we zijn mee met jullie … benieuwd naar het volgende verslag van jullie eerste dag daar ! 🍀

Catherine Fenaux 2022-07-05 08:17:23

Veel succes aan de hele groep, het wordt wellicht terug een fantastische reis en een hele belevenis voor de lln.

Verhaeghe Greet 2022-07-05 09:07:56

Ik kan het zo voor me zien. Herinneringen aan de vorige editie, die ik mee kon begeleiden, komen levendig naar boven. En toch lijkt het meteen ook al heel anders, het anderhalf uur stilstaan in de file, de late aankomst, de sfeerbeelden,... Ook ik geniet van jouw schrijven. Liefs en tot later.jouw bloemenboeket op tafel houdt me in verbinding, net als deze blog. Benieuwd naar al jullie ervaringen deze keer.

Ilse mouton-Vanhoorelbeke 2022-07-05 09:11:15

Kleurig verslag van de reis met sfeergevende foto's. Een goed verblijf verder in Kenya.

D. Geerinckx 2022-07-05 09:45:30

Wat een avontuur , zo moedig om dit aan te gaan! Blij dat alles voorspoedig verliep! dankbaar voor de mooie reisverslagen en foto's.