Under construction?

Kenia, Mangawani

... Het avondmaal kwam verrassend vroeg, maar in de nacht kwam dan weer de langverwachte lorry met kiezel en betonijzers. Vlug uitladen.
De dag werd besloten met de traditionele cantilenen die de Christelijke meisjes elke avond voor slapengaan gedurende een half uurtje zingen. Een gezang in het Swahili waarbij voorzang wordt herhaald door de groep op een klein aantal melodische lijnen en met een luide stem diep vanuit de keel. De meisjes zingen ze niet langer in hun slaapzaal, maar in een klaslokaal, zodat ook de jongens ervan kunnen genieten. Een ervaring om te koesteren.
Deze ochtend wordt weer hard gewerkt: oud grint wordt aangebracht en gefilterd; betonijzers worden manueel op maat gebracht of gevlochten. Zwaar werk. Ondertussen moet ook het onderhoud gebeuren en dient eten gemaakt. De kippen zijn aangekomen. Niet iedereen kan de aanblik op het slachten aan, maar de “moedigen” helpen bij het pluimen. Wij zijn de link tussen dier en vlees duidelijk ontgroeid.
Tegen de middag komt Dolly van Sunshine4kids langs. We bespreken de laatste regelingen voor het komende weekend. De aannemer is eveneens aangekomen. Ook daar moet opnieuw wat onderhandeld worden over prijs en timing. We komen snel tot een goed compromis en hebben verder alle vertrouwen in het vervolg van de werkzaamheden.
De namiddag wordt gebruikt om wat te bekomen of te rusten, de was te doen of te volleyballen. Een paar Keniaanse meisjes studeren opnieuw wat of... kijken tv op de laptop van Mr. Alfonce zoals onze grootouders naar Bonanza.
Het is een mooie week geweest met mooi weer, lekker eten (*) gemotiveerde leerlingen en vele uitwisselingen. Bijna weekend.

(*) Voor de bezorgde ouders: witte rijst in de cocos, pilau, stew met aardappelen en meet, kales (soort spinazie), chapati, gebakken patatjes (viazi karai), mahamri (soort oliebollen), white cabbage, bonen, veel vers fruit (sinaasappelen, passievrucht, bananen, watermeloen) en altijd zoete milk tea. Lekker, vers, hygiënisch en langzaam bereid.

Elke dag lezen we geboeid het reisverslag. Samen met de foto's bezorg je ons een knappe documentaire. Het vergt enige inspanning om dat telkens door te sturen maar het loont . Dank ! :

oma en opa van Benoït Depraetere 2022-07-08 20:06:14

Oma is bij ons thuis opgenomen wegens een toenemende zorg vraag. We zien haar oogjes fonkelen bij het voorlezen van jullie verhaal over haar kleinzoon. Heerlijk, binnenkort in Europa gaan de jongens “Le mal d’ Afrique” - het gemis aan Afrika, begrijpen. Dank om ons te laten meegenieten van jullie rijke ervaringen!

Beckers 2022-07-08 20:51:08

Prachtig hoe jullie verbinding maken. Fijn weekend straks