Kwaheri!

Kenia, Nairobi

We blijven de laatste uren van deze reis in Nairobi, metropool van zowat 5 miljoen inwoners. Een bijzonder gevarieerde stad, zowel sociaal als urbanistiek.
In ieder geval staan we vroeg op om op tijd te zijn in de Sheldrick Wildlife Trust. Zoals een beetje te verwachten gaat het pas ruim een uur na onze aankomst open. Dit park is een olifantenweeshuis. We krijgen er uitgebreide uitleg over het re-integratieprogramma en zien de jongen van zeer dichtbij. We kunnen zelfs onze handen leggen op het fameuze olifantenvel. Bij het verlaten van het park zien we een nieuwe antilope: de bush duiker.
We rijden naar nog zo’n toeristische hotspot: het Carnivore restaurant. De naam vertelt wat het is, al hebben ze dit jaar toch ook de optie “The Herbivore.” We proberen onze gids uit te leggen welk imago vlees stilaan krijgt in de westerse wereld. We oogsten ongelovige blikken.
Einde van de maaltijd (voor de insiders: the flag goes down). We stappen een laatste keer in onze busjes en laten ons naar Jomo Kenyatta Airport brengen. We nemen afscheid van Dan - die nog een presentje voor ons heeft - en ook van de Hr. Debbaut, Mevr. Ryckaert en Louis, die nog even in Afrika blijven. We stappen de luchthaven binnen.

Nu we aan het einde van deze inleefreis gekomen zijn, is het goed even stil te staan bij de vele mensen die bijgedragen hebben tot de organisatie en het welslagen van deze drie weken “avontuur.”

In de eerste plaats een grote dank aan de 29 reisgenoten; zij hebben het beste van zichzelf gegeven. Er werd samengeleefd, -geleerd en gewerkt. Dat ging schijnbaar vanzelf, maar heeft ongetwijfeld veel van elk van hen gevraagd. Een speciale vermelding voor de inzet van de praesessen Louanne, Louis en Michele Square.
Dank aan het thuisfront - collega’s, ouders, familie - voor het vertrouwen, de steun en de bemoediging.
Dank aan onze partners in Kenia: Pascale en Dolly van Sunshine4kids die hun netwerk en energie steeds met ons delen, aan principal Mongweli die ons telkens weer gastvrijheid en vertrouwen schenkt, aan CloseTheGap voor de samenwerking en de ontvangst, aan het team van de Belgische ambassade voor hun gastvrijheid en aan Dan om ons deze week veilig door het verkeer te leiden - naar zijn zeggen heeft zijn auto geen vierwielaandrijving, maar is hij zelf een four wheel driver.
Een grote dank ook aan allen die goederen of gelden schonken aan het project. Dankzij al deze giften kunnen binnenkort 60 Keniaanse meisjes de nieuwe slaapzaal betrekken.
Dank aan de school - directie en collega’s. Zonder het vertrouwen en de steun zou de inleefreis niet kunnen blijven bestaan.
Dank tenslotte aan de abdijgemeenschap en aan Edukans. Wij zetten jullie werk verder, op andere manieren dan vroeger, maar met dezelfde bezieling en gedrevenheid.

Traditioneel geven we graag even het woord aan Pascale, met wie de Abdijschool al zoveel jaren een intense samenwerking heeft.

“Beste studenten en begeleiders van de Abdijschool van Zevenkerken anno 2022. Ik ben heel blij dat jullie hebben meegewerkt aan de uitbouw van ons onderwijsproject in Rose Mwakwere. Jullie hebben hard gewerkt en de resultaten mogen er zijn! Hopelijk heeft deze inleefreis wat meer inzicht gebracht in de wereld van Keniaanse leeftijdsgenoten, en in de armoede en tegelijk de rijkdom van Kenia (warme mensen vriendschap, pure natuur...). Jullie waren, van de eerste tot de laatste, echte ambassadeurs van Sunshine4kids! Waarvoor oprechte dank, in naam van het hele team!”

Ook vanwege Mevr. K. Maddens-Lindmans, echtgenote van de ambassadeur, mochten wij een vriendelijk bericht ontvangen. We citeren even.

“Mijn echtgenoot, zijn team en ik, hebben ook erg genoten van jullie bezoek.
Het doet ook deugd om zo’n fijne en toch ook openhartige jongeren te ontmoeten.
Bravo ook voor jullie inzet voor de Rose Mwakwere school.
Vriendelijke groeten,
Kris Maddens-Lindmans”

Het laatste woord geven we aan de principal, “onze” Madam Principal.

“I thank every member of the Belgian Group for this July, 2022. We thank you for the very many presents you brought to us.
You were friendly and hard working. You also portrayed high discipline. You were the best group I have hosted so far.
Having you as our visitors was Great experience.
KARIBUNI TENA. 🙂.”

Met deze woorden sluiten we de inleefreis en de blog af. Dank aan alle lezers en aan allen die het gedachtegoed van de inleefreizen van onze Abdijschool helpen verderzetten.

Duc in altum!

Karel Debbaut - Kevin Mouton - Marie Mouton - Laura Ryckaert

Prachtige ervaring en dank aan iedereen. Goede terugreis !

Guy Royaux 2022-07-23 17:20:47

Zelfs even voor vertrek nog een mooi uitgebreid verslag ! Dat verdient een dikke pluim. Dank voor alles.