Just music & rondvaart

Duitsland, Hamburg

Vanmorgen vertrokken naar Just Music.
Dit is een van de grootste muziek zaken in Duitsland. Voor de jongens een walhalla.

Tijdens onze wandeling door het immense gebouw door de muziek zaak hebben de jongens zich kunnen vergapen aan de grote selectie gitaren, drums, DJ controlers.
Vince mist zijn gitaar natuurlijk en heeft daar weer even kunnen spelen. Er gaat normaal gesproken geen dag voorbij dat hij niet op zijn gitaar speelt.
Ference op de drums en eindelijk heeft hij de kans gekregen om op de DJ controler te draaien die hij wil kopen. Moet alleen nog even doorsparen.

Er werkte op die afdeling een heel aardige man die ook goed Nederlands sprak. Ik vroeg hem naar het gebouw. Hij vertelde dat het een grote bunker was geweest en vroeg of we wat 'spookies' wilde zien.
Hij liet ons de laad toren zien waar de kanonnen doorheen gingen. Een trap omhoog waar in paniek de mensen omhoog holden en soms naar beneden vielen omdat er toen geen reling aanwezig was.
We werden ons langzaam bewust dat
Just Music is located op een heel bijzondere locatie.
Een 40 meter hoge betonnen vierkante toren, uit de 2WO, genoemd Flaktrum (flaktoren)
De bunker was voorzien van een ruimte waar 20.000 mensen konden schuilen tijdens bombardementen en er was plaats voor opslag van goederen. Daarnaast was de bunker voorzien van Flak luchtdoelgeschut op de vier torens.
Er was een gedeelte waar het ziekenhuis was. Deze en ook andere ruimtes moesten voorzien worden van zuurstof. De man had ons naar het gedeelte gebracht waar het luchtkanaal was en werd afgesloten door een deur van 200kg.
Het was een heel speciaal bezoek aan Just Music.

We zijn over de grote kermis die vrijdag open gaat terug gelopen richting de Elbe waar we een boottocht hebben gemaakt. We zagen hoe groot de haven van Hamburg eigenlijk is. We voeren ook langs Dok 17 waar Rich de Albatros heeft gedockt.
Een container schip van 400 mrt dat 20.000 containers kon vervoeren. Een enorm jacht dat daar voor een docking lag. Maar ook een U-boot en marine schip.
De boottocht was niet alleen interessant maar bood ons ook verkoeling omdat in Hamburg tropische temperaturen gehaald worden.

In de avond zijn we lekker met z'n 4tjes gaan eten bij het Hard Rock Café

Jullie hebben een hoop gezien, maar de muziek was en is het keukste.nog plezier en geniet er van.