Dag 6: Londen

Verenigd Koninkrijk, Crawley

Vandaag het laatste dagje Londen voordat we morgenvroeg doorvliegen naar Portugal.

Uitchecken hoefde pas om 1100uur, maar rond 945uur stonden we met alle bagage beneden. Het mag tot vanavond in de opslag. Dan halen we het op en reizen we door naar Londen Gatwick Airport, waar we een nachtje in een hotel bij de AirPort slapen.

Plannen voor vandaag hadden we nog niet echt gemaakt maar we hadden wel wat ideeën. Om die concreet te maken hadden we eerst koffie nodig.

Vlakbij het hotel was een klein koffiezaakje waar we allebei een flat white namen. Plannen werden gemaakt.

De St. Dunstan in the east Church garden werd de eerste stop, een fotogenieke tuin met een mooie kerk. Daar vlakbij ligt de Skygarden. De Skygarden is een toren van 40 verdiepingen hoog met bovenin een botanische tuin met daarbij natuurlijk prachtig uitzicht. Deze Skygarden is gratis te bezoeken mits je 3 weken van te voren je tickets boekt. Je raad het al dat hadden wij niet gedaan 😂. Op de goede gok liepen we ernaartoe om te vragen of er nog plekken over waren , de zogenoemde “walk in”. Dat was het geval , boften wij even. Met de lift zoeften we naar de 40e verdieping. Uiteraard waren de uitzichten prachtig en de tuin leuk om langs te lopen. Na een 3 kwartier hadden we het wel gezien en stonden we snel weer beneden.

Vervolgens bracht de bus ons naar de St. Pauls Cathedral. Voordat we deze zouden beklimmen moesten we wel even wat kleins eten. Bij een koffiezaakje aten we een koek en cakeje en dronken we nog een jus d’orange. Vitamines voor vandaag ook weer binnen.

Bij de St. Pauls Cathedral betaalden we 23 pond per persoon om naar binnen te mogen. Aan de prijs maar wel de moeite waard. Echt een prachtige kathedraal van binnen en buiten. En je mocht er vrijwillig de 528 traptreden naar de koepel beklimmen 😂. We hebben eerst de kathedraal bewonderd en de cribs bekeken. Zo konden we ons nog even geestelijk voorbereiden op de klim. Dat werd echt een hele klim, maar het was het uitzicht meer dan waard. We hadden dan ook weer een strakblauwe hemel ( al zie je dat niet aan de foto’s). Compleet bezweet (het was ook 30graden 😅) kwamen we weer beneden, waar we nog even in de kathedraal in de koelte bleven zitten. Na deze excursie ging onze tocht verder over de Millennium bridge naar Tate Modern. Het enorme grote museum voor de Moderne Kunst. Een paar zalen bekijken was leuk, maar daarna hadden we het wel gezien. Hier konden we in ieder geval wel even opdrogen in de airco na het gezweet van de beklimming. Ook in dit museum kon je met de lift naar de hoogste verdieping en ook van daar uit had je weer de mooie en inmiddels bekende uitzichten.

Last but not least brachten we een bezoek aan de bekende Borough Market. Het was inmiddels 1500uur geweest en na het cakeje niets meer gegeten. Dat werd dus de hoogste tijd. Bij een tentje op de markt hebben we heerlijk gegeten. Edwin had een spicy hotdog en ik een lekker broodje met Koreaanse gekruide kip. Op deze markt zijn heerlijke dingen te koop, maar we hebben het verder gehouden op 3 lekkere stukjes fudge. Die overigs echt lekker waren 😋

Edwin wilde heel graag warenhuis Selfridges (super luxe warenhuis) nog zien. Ik zelf was wel echt gaar aan het worden. Maar hebben toch de metro genomen richting Oxford Street waar dit warenhuis zit. Na een halfuurtje hadden we dit ook wel weer gezien 😀. Bij Joe’s Juice namen we nog een oppepper in de vorm van een juice van aarbei, appel en gember. Erg lekker!

Traditioneel wilden we deze dagen in Londen afsluiten met een diner van fish and chips. Vlakbij het hotel vonden we een typisch tentje waar we een portie deelden. Smaakte erg lekker!

Inmiddels tikte de klok door en was ik echt een beetje op. Snel in het hotel de koffers opgehaald. Met de metro en vervolgens met de trein zijn we naar Gatwick Airport gegaan. Daar slapen we een nachtje in het Hilton, wat aan de luchthaven grenst. Erg handig voor morgenochtend vroeg.

Rond 2015uur plofte we neer op het heerlijke bed. Snel de koffers wat op orde gemaakt en een lekkere douche genomen. Morgen om 520uur moeten we al op pad richting de luchthaven. Dat wordt een kort nachtje😴

Het waren 6 mooie dagen in Londen, waarin we veel gezien en gedaan hebben. Van ons plan om tussendoor naar de hotelkamer terug te gaan is niets terecht gekomen. Daarmee werden het ook wel intensieve dagen, met aardig wat stappen elke dag. We hebben ervan genoten, van de bekende en meer onbekende wijken. We komen zeker nog eens terug !

Weer prachtige verhalen en foto's, en nu klaar voor Portugal. Kijk weer uit naar die verhalen, dat is mijn ochtend krantje met een bakkie koffie ☕ 😂 😂. Veel plezier en groetjes van ons 😽.