Dag 3: Londen

Verenigd Koninkrijk, City of London

Rond 730uur gingen de oogjes open, dus prima geslapen vannacht. Lekker rustig aan voor mij deze ochtend . Edwin ging lekker een rondje hardlopen langs de Theems en ik heb het verslagje afgemaakt en weer een leuk contact gehad met het kattenhotel van Joep. Altijd leuk , ze spreekt diverse berichtjes in. Het gaat heel goed met Joep en hij vraagt veel knuffels 😻. Na een klein uurtje kwam Edwin weer terug van zijn rondje. Hij heeft er weer 9,5km opzitten. Langs de Theems met zichten op de Big Ben en de Londen Eye.

Rond 1000uur toch al weer op pad. Elke zondag is er de Columbia Road Shops & Flower Market van 0800-1400uur. Dit is 1 van de 5 bekendste bloemenmarkten ter wereld dus dat leek ons wel erg leuk om een keer te zien. Het was er erg sfeervol, aan de ene kant van de weg allerlei stallen met de prachtigste bloemen en planten en aan de andere kant schattige winkeltjes en koffietentjes. Daar hebben wij ook een lekkere koffie to go gehaald.

Aan de einde van de markt stonden weer van die fietsen die je kan huren en die wilden we weer gebruiken om naar de volgende bestemming te gaan..Ik vind dat fietsen door de stad echt zo leuk.. Onderweg stuitte we op een drukte van belang bij een doorgaande straat in de wijk Hackney. Dit was de zondagse versie van de Broadway Market. Op zondag zijn het voornamelijk eet en drinktentjes. Laten we hier dan ook maar eens kijken. Fietsen weer weggezet en lekker langs foodtentjes gestruind. Allerlei lekkers maar nog niets gekocht. Vandaag werd het een echte marktendag😀.

Vrijdagmiddag waren we al op de Spitalfields market geweest maar dat was aan het einde van de dag en er was toen niet meer veel te beleven. Een ritje in de rode dubbeldekker bracht ons er weer heen. Nu was er een gezellige bedrijvigheid. Lekker slenteren en mensen kijken (dat was ook het motto van deze dag 😀). Hier kochten we ook het eerste eten van vandaag, het was inmiddels alweer 1230 en we lusten wel wat. We kozen allebei iets zoets uit en wat drinken. Deze keer viel het een beetje tegen en we hebben het ook niet opgegeten (zonde om hier vol van te zitten als er zoveel lekkers te verkrijgen is op die markten). Na de spitalfields market liepen we door naar Bricklane. Dit vonden we vrijdag al erg leuk gebied, maar het was toen wel stil. Dat kon je op zondag middag bepaald niet zeggen haha. In de Bricklane foodhallen keken we onze ogen uit. Er waren eetkraampjes uit alle delen van de wereld. Zoveel dat we niet konden kiezen 😂. Uiteindelijk namen we wel een rietsuiker drankje wat erg lekker was. We liepen dan ook naar buiten en stelden vast dat we nu nog niets hadden gegeten . Dan maar een beetje shoppen in de vele winkeltjes van de wijk. In een vintage winkel vond Edwin nog 2 shirtjes en had ik ook 1 en ander gepast maar toch niet gekocht.

Als laatste vandaag stond het bekende Camden Town op de planning. In 2006 vond ik dit 1 van de leukste delen van Londen wat ik toen had gezien. Nog een authentieke stijl waar je echt je ogen uitkeek. Veel mensen in gothic stijl en ook de markt was geheel in een alternatieve gothic stijl en look. Dit alles lijkt verdwenen, het was er superdruk (oké het was zondag) maar je kon over de toeristen lopen. Het is 1 en al commercie en op toeristen gericht. Weinig was terug te herkennen hoe ik het me uit 2006 herinnerde. Die herinnering hou ik maar vast. Inmiddels hadden de voetjes het wel een beetje gehad en was het bijna 1530 en nog steeds hadden we niet gegeten. In een foodtentje op de Camden Market maar een quesedillas met beef gekocht om te delen. Zo dit smaakte wel even. Het vele lopen en slenteren ging zijn tol wel een beetje eisen en we besloten met de metro terug in de richting van het hotel te gaan. Onderweg zouden we dan uitstappen op Kings Cross om nog even bij Granary Square te kijken en iets voor het avondeten te zoeken.

Granary Square is een groot plein met kleine fonteintjes , wat prachtig is voor kinderen die hier ook veelvuldig gebruik van maakten. Wij hebben een tijdje lekker op een bankje toe zitten kijken. Het indiaanse eten van vrijdag smaakte zo lekker dat we weer naar een indiaans restaurant zijn gegaan. Ook dit was weer heerlijk. Allebei weer iets met kip en naanbrood en een zwarte bonen dahl erbij. Portie zijn niet heel groot maar was voor ons helemaal prima.

De energie was op en we zetten koers naar de metro om terug naar het hotel te gaan. In de laatste metro zeg ik tegen Edwin “volgens mij ben jij iets vergeten” (het viel me toen pas op). En jawel ons tasje met aankopen stond nog in het restaurant. Dus bij het eerstvolgende station uitgestapt en weer in tegengestelde richting terug gegaan. Een klein half uur later stonden we weer in het restaurant, waar ons tasje keurig apart was gezet😀

Met een uur vertraging kwamen we pas rond 2130uur aan in het hotel. Edwin ging de samenvatting van de formule 1 nog even terugkijken en ik nam nog een lekkere douche, daarna gingen echt de oogjes dicht. De voeten hebben wat rust nodig na bijna 25000 stappen😀

Wat een prachtig verslag

Janny 2023-09-04 11:04:09

En mooie foto's van veel kleurrijke mensen

Janny 2023-09-04 11:06:35

Zo herkenbaar bij ons was Camden Market ook zo druk. Alle andere markten zijn dan toch leuker en relaxter

Tamara 2023-09-04 20:06:31

Een vakantie zonder auto? Lekker op de fiets

Fred Bruijnooge 2023-09-05 12:32:38

Oooh zo actief en dan zonder brandstof!! 😱 Klinkt wel als een gezellige marktdag! 👍🏻