Dag 2: Londen

Verenigd Koninkrijk, City of London

Ik was eigenlijk helemaal niet van plan deze vakantie een verslag bij te houden en ik weet ook niet of ik het volhou😀. Maar vanmorgen was ik zo vreselijk vroeg wakker (500uur, tja toch een jetlag 😂) dat ik dacht dan ga ik maar wat schrijven. Ook leuk om zelf terug te lezen😀.

Tussendoor nog wat gedommeld maar 0730uur toch maar opgestaan. Edwin lag nog heerlijk in dromenland. Waar we het eigenlijk rustig aan wilden doen, waren we toch stipt 900uur op pad. Het was een beetje bedenken wat we vandaag wilden doen. We willen deze dagen ook een beetje buiten de gebaande paden gaan (de hoofdattracties hebben we al eens bekeken / bezocht) . We hebben de dag tours als richtlijn en we besloten dag 6 te pakken. Richting Greenwich met de Riverbus (watertaxi). Was een leuk tochtje over de Theems van een minuut of 20. Na het aanmeren in de wijk Greenwich zochten we de Greenwich Market op , deze was nog redelijk verlaten het was immers nog maar 1000uur. Later zouden we nog wel even terugkomen. Bij een bakkerij met teveel keuze kochten we een koffie to go met iets lekkers om te delen (maple pecan cakeje) . Met de koffie in de hand liepen we door naar het enorme Greenwich Park. Dit was even flink stijgen in het park , boven op een heuvel ligt namelijk Royal Obsorvery Greenwich . Dit is een museum en een plek met heel mooi uitzicht over Londen.

Nog een flink stuk door het park gewandeld waarna we om 1130 (gratis) gereserveerd hadden bij het “Queens House “. Queen's House is een Britse voormalige koninklijke residentie gebouwd tussen 1616 en 1635 in Greenwich, Queen's House wordt nu gebruikt om een gedeelte van de collectie van het aangrenzende National Maritime Museum ten toon te stellen. Nu was er ook een tentoonstelling van de schilders (vader en zoon) van Van Der Veldes. Zij schilderen vooral maritieme plaatjes. Waar wij voornamelijk voor kwamen in het Queens House waren the Tulip Stairs. Echt mooie artistieke trappen (foto’s zeggen genoeg). Na dit bezoekje wilde Edwin nog even een rondje lopen door het aangrenzende National Maritime Museum. Voor even wel leuk, maar ik ben nu eenmaal niet echt een musea ganger😊. Bijna lunchtijd en een goede reden om terug te gaan naar de Greenwich Market. Rondje gelopen op de markt en op het foodtruck plein een Cubaanse sandwich en kleine taco kip gekocht . Deze aten we op aan de waterkant . Via de Greenwich Foot Tunnel kan je te voet onder de Theemes door en dat hebben we na het verorberen van de lunch dan ook gedaan. Aan de overkant weer even genoten van de uitzichten en te voet weer terug.

Aan deze kant van het water liggen ook de niet toeristische wijken Packham en Brixton. Ook daar waren een aantal dingen te bezichtigen , dus onze citymapper app werd ingesteld op Packham en deze gaf de snelste optie met de rode dubbeldekker bus, leuk! Packham was duidelijk een wijk waar geen toeristen komen. Veel alternatieve vintage winkels en een relaxte sfeer. Dit gold ook voor de wijk Brixton. Om hier te komen hebben we fietsen gehuurd. Was best wel een uitdaging om links te blijven fietsen en door het drukke verkeer en de dubbeldekker bussen door 😀. Maar wij Nederlanders zijn geoefende fietsers. In deze wijk waar ook overduidelijk geen toeristen komen, hing een fijne sfeer. Leuke marktjes en eettentjes. In Pop Brixton, een aaneenschakeling van tentjes met eten en drank hebben we op het gemakje een tijdje gezeten met wat fris voor mij en een biertje voor Edwin. Heel toevallig was daar op een groot scherm de kwalificatie van de Formule 1 aan de gang, dus Edwin bofte. Ik vond het allemaal best , de voetjes hadden echt rust nodig. In de dagtours staan ook allemaal bijzondere tips voor eten en op de tour van dag 6 stonden ook genoeg tips. Wij kozen voor een Amerikaans getint tentje: De Blues Kitchen. Zowel de ambiance als het eten was lekker. Edwin koos brisket en ik een kipgerecht.

Onze voeten vonden het genoeg en de citymapper werd ingesteld op het hotel. Met metro en bus arriveerden we rond 1930 weer bij het hotel. Meteen de schoenen uit en lekker relaxen.

Het was een leuke dag met allemaal dingen die we nog nooit eerder in Londen hadden gedaan en zeker de moeite waard waren.

Een geweldig verslag en prachtige foto's.

Janny 2023-09-03 09:05:36

Echt leuk om te lezen en mooie foto's

Benjamin 2023-09-03 09:29:38

Mooi verhaal en prachtige foto's!!

Kees 2023-09-03 10:09:44

Goeie reis en geniet van de vakantie Ziet er heel mooi uit

Fred 2023-09-03 13:49:46

Voor ons was dag twee na de tower of Londen ook Greenwich alleen kwamen wij iets later aan en toen heel leuk en heerlijk gegeten. Ja het lopen maar het park voel je wel in je kuiten. Hele mooie fotos van alles

Tamara 2023-09-04 20:08:25

Dit stukje Londen ken ik ook helemaal niet, supermooi ook!