Dag 18: Yellowstone NP

Verenigde Staten, Yellowstone

Vandaag hadden we zin in een ontbijtje in een lokaal eettentje. Rond 715uur zaten we al op ons eten te wachten. Was maar goed zo vroeg, want het was een druk tentje. Ontbijtje smaakte voortreffelijk. Edwin had lekkere french toast en ik toast met hummus, avocado, gekookt ei en geitenkaas. Weer eens wat anders dan yoghurt en brood met Nutella 😉

Op de Lulupass lieten de elanden zich helaas niet zien, dus vestigden we onze hoop weer op wild in de Lamar Valley. En jawel hoor, op een bepaald punt was het weer zo druk dat wij uiteraard onze spullen er ook bij pakten. In de verte waren wolven te zien. 2 zwarte en 1 grijze. Voor (goede) foto’s was het echt te ver, maar we mochten weer door de professionele kijkers van omstanders kijken. Ook een leuk praatje gehouden met een wat ouder stel uit de buurt van Chicago.

Nu moesten we een behoorlijk stuk overbruggen van de oostkant van Yellowstone naar de westkant waar we 1 en ander willen bezoeken. In het Mammoth Hot Springs gebied even een plas en koffiepauze ingelast. Ook in Yellowstone wordt aan de weg gewerkt (en dat kunnen ze alleen maar in de zomermaanden doen), en daar ondervonden we wat hinder van en dat koste best wat tijd. Onderweg naar de westkant nog wel een paar keer op wat puntjes gestopt.

Het hele Geyser gedeelte van het park is groot en omdat we dit in het verleden al een keer bezocht hebben hebben we nu wat specifieke dingen uitgezocht.

Het Norris Geyser Basin omvat een loop van ca 3km en we konden ons niet herinneren deze ooit eerder gelopen te hebben. Via een houten boardwalk loop je langs mooi gekleurde bronnen en geisers. Je mag ook absoluut niet van de boardwalks af omdat het allemaal thermisch gebied is.

Een korte eenrichtingsweg (firehole canyon drive) bracht ons nog langs een mooie canyon.

Niet ver daarvandaan aten we op een picknickplaats aan een riviertje een yoghurtje en nog wat brood. Het was inmiddels al 1445uur en ver buiten lunchtijd.

Er was nog een scenic eenrichtingsweg (firehole lake drive) die ons langs diverse geisers en bronnen langs het meer bracht.

Wellicht de mooiste en bekendste bron van heel Yellowstone is de Grand Prismatic Spring. De laatste keer dat we in Yellowstone waren zijn we nog de bergen ingelopen om de bron van bovenaf te fotograferen. Omdat dit toen zo mooi was wilden we dit nog een keer van bovenaf bekijken. Ze hebben het de toeristen nu wat makkelijker gemaakt en een mooi wandelpad aangelegd de berg op. Ook veel beter zo, want ik kan me voorstellen dat het niet goed is voor de natuur als iedereen maar op eigen houtje de berg oploopt en van alles omver trapt (wij moesten toen ook behoorlijk wat takken van ons wegslaan etc). Na zo’n 1,5km werd de wandeling dan ook beloond met een grandioos uitzicht op de bekendste bron van Yellowstone.

De bekendste (en meest toeristische) Geyser van heel Yellowstone is de Old Faithful. Ook al zijn we er al 2x geweest, we gingen dit gebied toch nog even een bezoekje brengen. Net toen we aan kwamen lopen barste hij uit en dat was weer een mooi gezicht, water wat meters de lucht wordt ingespoten.

We hadden niet veel puf meer om de rest van de geisers (er zijn er zo veel in dit gebied) te bezoeken en zijn in de snackshop een ijs(je) gaan halen en een broodje en salade om vanavond in de cabin op te eten. De Old Faithful Inn (het bekendste hotel in het park) is ook een echt mooi hotel in stijl. Alles opgetrokken uit hout, echt mooi en sfeervol gedaan.

Nu was het nog wel een stukje rijden naar de cabin (eerder een veredelde gevangeniscel😀) en daar arriveerden we dan ook pas rond 1945uur.