Dag 5: Merrit Island, Smyrna Beach, Daytona Beach en SpaceX lancering

Verenigde Staten, Osceola County

Van de week kwam Edwin erachter dat er een bemande racket lancering (Crew6-mission) zou zijn op het launch complex Kennedy Space Center. Deze leek eerst eergisteren overdag plaats te vinden, maar werd al snel uitgesteld tot afgelopen nacht 2.15uur. Dat werd iets te gek om naar toe te gaan (alhoewel Edwin wel naar hotels zat te kijken). We zagen vanmorgen vroeg op het nieuws dat deze lancering 2 minuten voor vertrek door waarschijnlijk technische redenen weer uitgesteld werd.

Maar... er stond vandaag een onbemande racket lancering op de planning. SpaceX Starlink Mission, een capsule met daarin satellieten wordt door raket Falcon 9 de ruimte ingeschoten. De raket komt na lancering weer terug op aarde. Planning stond op vanmiddag 13.29uur vanaf Space Launch complex Cape Canaveral Space Force Station. Die poging wilden we wel wagen natuurlijk. Het gebied ligt op een uurtje rijden van ons huisje. We wilden dit combineren met het Merrit Island Wildlife Refuge (groot natuurreservaat). Dit is een omvangrijk natuurgebied en de habitat voor veel wildlife waaronder honderden soorten vogels.

We waren weer op tijd uit de veren en na een bak koffie, bubbelen in de jacuzzi en een douche gingen we rond 915uur op pad.

Uiteraard onderweg nog een koffie gescoord. Edwin had al uitgezocht waar we de eventuele lancering konden bekijken (bij een strand in de buurt van Merrit Island). Bij Merrit Island reden we eerst richting het visitor center voor een kaart, maar deze was helaas op maandag gesloten. Rondom het visitor center kon je wel een mooie nature boardwalk wandeling maken. Daar zagen we ook een bijzonder mooi vogeltje wat volgens een Amerikaanse vrouw best zeldzaam was. Gelukje dus 😀.

De bekendste weg van Merrit Island is de Black Point Wild Drive. Na 10 dollar in de brievenbus gedeponeerd te hebben gingen we op pad. Erg mooie weg met mooie vergezichten, veel soorten vogels, schildpadden en ook alligators. Net voor het einde van de drive zagen we een hele groep mini alligators, het waren echt nog babies. Mama kwam haar kroost al snel beschermen. Dit was een mooi moment.

Het werd tijd om richting Playalinda Beach te gaan. Dat zou de plek moeten zijn om een lancering 🚀 goed te kunnen bekijken. Daar aangekomen zagen we dat de entree 20 dollar was. Natuurlijk geen probleem , maar op het grote bord stond ook dat de lancering van 13.19uur uitgesteld was tot 18.13uur. Dat was wel heel jammer, maar dat hadden we een beetje kunnen verwachten. We konden natuurlijk terugkomen, maar het strandpark gaat om 1800uur dicht, dus daar terugkomen om te kijken was geen mogelijkheid. We zijn het park niet in gegaan en mochten kosteloos omdraaien. We wilden het vanavond nogmaals proberen, maar dan moest er een andere observatie plek gevonden worden.

Voor nu keerden we dus om en reden door naar het Manatee Observary Deck , wat ook op Merrit Island ligt. Daar hadden we echt veel geluk er lagen echt heel veel Manatees (zeekoeien). Wat een machtig grote beesten zeg. Hier zijn we wel een tijdje blijven kijken. Ondertussen was het bijna 1330uur en hadden we vandaag op een cookie van de Subway na nog niets gegeten. Tijd voor lunch.

Ten noorden van Merrit Island liggen een aantal bekende stranden waaronder Smyrna Beach. In de leuke hoofdstraat Flagler Avenue parkeerden we de auto en gingen op pad. Even richting het strand gelopen. Daar mocht je tegen betaling ook het strand op met de auto. Wij vonden een leuk restaurant met uitzicht op het strand waar we echt heerlijk gegeten hebben. Edwin had 3 taco’s met grouper (vissoort) en ikzelf een sandwich met ahi tuna en daarbij een passion fruit cocktail. Het was inmiddels 1430uur dus het mocht 😀. Wat was het lekker, van alles wat geproefd. Omdat dit onze hoofdmaaltijd zou worden hebben we als dessert de heerlijke key lime pie gedeeld.

Even winkeltjes kijken hoort er natuurlijk ook bij in zo’n strandstadje, dus hebben we dat ook even braaf gedaan.

Daytona Beach was niet ver weg en omdat het zo bekend is zijn we daar nog even doorheen gereden. Ook daar mag je met de auto het strand op, maar dit kost voor een hele dag 20 dollar en dat vonden we het niet waard voor het kwartiertje dat wij het zouden doen. Wel even op het strand gekeken. Verder is Daytona voornamelijk hoogbouw met woontorens en luxe hotels. De tijd ging rap voorbij en voordat we het wisten moesten we echt terug als we nog iets van de lancering mee wilden maken.

Met een lekkere ijskoffie stapten we in de auto en gingen weer op pad.

Edwin had via internet nog een viewpoint gevonden (Rocket Launch view point) waar je iets zou kunnen zien. De tijd werd wel echt krap, we zouden 3 minuten voor de lancering daar aankomen 😀. Bij het viewpoint stonden ze het verkeer te regelen (was gelukkig niet superdruk) en oh oh dat ging traag. Eerst moest er een auto achteruit inparkeren (en Amerikanen kunnen dat niet zo goed😀) en dan pas mocht de volgende. Toen we stonden werd er nog geroepen “you have only 90 seconds before launch”. We moesten nog hollen om op de grasstrook te komen, maar … we hebben het gered en dus ook gezien. Toch een hele belevenis om het een keer in het echt te zien. Edwin had de zoom camera maar die bleek alleen maar wazig gefilmd te hebben (nu gaat dat ding echt op marktplaats was zijn reactie, want scherpstellen en focus met die camera gaat ook vaak niet goed ) en door de haast had ik de film optie van de telefoon niet goed ingedrukt maar ik kwam er gelukkig nog achter, zodat ik opnieuw wel wat kon filmen. Maar hè we hebben het wel gezien 😀

Met een prachtige zonsondergang reden we terug naar het huisje waar we rond 2000uur aankwamen.

En zo eindigt een prachtige dag!

Kan helaas geen filmpjes plaatsen van de lancering, wel een aantal fotootjes

Echt gaaf om een lancering in het echt te zien :-)

Benjamin 2023-02-28 08:12:55

Wat een verhaal weer, heel knap hoor en ook weer mooie fotos, jullie genieten, dat kun je opmaken uit het verhaal, Prachtig allemaal!!