Dag 13: Van Banff NP via Kootenay NP naar Calgary

Canada, Calgary

Ons eigen gemaakte ontbijtje bestond weer uit brood, yoghurt, verse ananas en aardbeitjes. Rond de klok van 9 verlieten we onze chalet en gingen we in Canmore om een koffie bij de Starbucks. Een warm drankje smaakt wel bij 5 graden 😀.

Bij het Johnston Lake was het nog heerlijk rustig en hebben we een klein stukje gelopen. Het Lake Minnewanka is een veel groter meer en daar kon je bootjes huren of mee met een bootcruise. We zaten over beiden te twijfelen, maar toch niet gedaan. De dag begon met wolken en blauwe lucht maar het trok al snel dicht en met 5 graden vonden we het toch te fris voor een boottochtje.

We reden nog een scenic weg op die ons tot een stoeltjeslift bracht. Dit is in de winter ook een populair skigebied, maar in de zomer kan je ook van de lift gebruik maken. Dit vonden echter iets teveel van het goede (25,- euro pp). Bovenop de berg kon je verder namelijk niet zo heel veel.

Het was iets na twaalven en we waren eigenlijk klaar in Banff NP. Aan Banff NP grenst nog een ander nationaal park: Kootenay NP. Omdat we de natuur eigenlijk nog niet wilden verlaten (oké het is maar voor 1 dag😂) besloten we om nog een kijkje te nemen in Kootenay NP. En daar hebben we zeker geen spijt van gehad. Het is minder bekend bij de toeristen en dat snappen we eigenlijk niet. Zeker niet overslaan als je in de buurt bent! Het zicht is weidser dan in Banff NP. Wel is een groot gedeelte van het park in 2003 afgebrand. En dat is nog erg goed zichtbaar. Ook nu woed er nog brand, dat was nog goed zichtbaar én te ruiken. Het park bestaat uit veelal naaldbomen en geeft daardoor een ander zicht dan de andere parken. We liepen een mooi pad door de prachtige Marble Canyon, een 40 meter diepe kloof. Dit was weer een geniet moment, één van de mooiere canyons die we gezien hebben. Ook hier stroomt weer dat heldere blauwe water doorheen.

2 Kilometer verder op de hoofdweg lag nog een trail naar de Paint pots. De paint pots is een reeks poeltjes die gekleurd zijn door het ijzerhoudende water dat uit de minerale bronnen borrelt. We kwamen mensen tegen die vertelden dat de poeltjes al redelijk opgedroogd zijn want 8 jaar geleden waren het er veel meer. De kleuren waren wel erg apart.

Inmiddels was het 1430uur en tijd om richting Calgary te gaan. Dat was vanuit Canmore maar 115km rijden.
Zodra we de Rockies achter ons lieten, liet de blauwe lucht zich weer zien en warmde het snel op. We hebben de afgelopen week niet heel veel zon gezien maar gelukkig is het vrijwel droog geweest, dat is ook heel veel waard, zeker als je veel buiten vertoeft. De Canadian Rockies waren geweldig, schitterende natuur. Prachtige bergen, uitzichten, watervallen, canyons en meren. Niet heel veel wildlife gezien helaas, maar dat doet niets af aan de mooie natuur. Voor wildlife hebben we nog een kans in Yellowstone. Het waren de Rockies zoals ik me ze had voorgesteld.

Rond 1600uur arriveerden we bij het hotel, een luxe hotel deze keer met een heerlijk kingsize bed. Na een klein halfuurtje weer op pad. Edwin had gezien dat er vlakbij het hotel een hele grote shoppingmall zat met daarnaast een mega grote outdoorwinkel. Dat was heel leuk om doorheen te lopen. Je kan er echt van alles krijgen. Zoek je een vishengel dan heb je werkelijk keuze uit honderden hengels, echt bizar veel. Er was zelfs een shooting range in de winkel😀.

Uiteraard deden we nog een rondje door de (hele) grote shoppingmall. Edwin heeft er weer een hele leuke jas gescoord.

Inmiddels knorden de magen wel wat. Na het ontbijt alleen wat chocolade gesnoept in de auto dus trek hadden we wel. In de shoppingmall zat een Boston Pizza en die wilden we proberen. Edwin had een kleine pizza met veel vlees en ikzelf een pasta met garnalen en kip. Het smaakte maar zozo ...

Na het eten nog een rondje shoppingmall gedaan. Bij een sportwinkel nog een heuse hike legging gekocht. In de parken zag je het gros van de vrouwen daarin lopen, dus ja dan wil ik die ook😂. En als sommige Canadese en Amerikaanse vrouwen het aan kunnen dan kan ik het ook haha.

Pas rond 2115uur waren we terug op de hotelkamer. Zo lekker slapen!

Morgen gaan we nog 1 nationaal park in Canada bezoeken. Het Waterton NP. Driekwart van het park is echter dicht door de heftige bosbrand van vorig jaar, dus we moeten nog even bekijken wat we nog wel kunnen bezoeken. Hierna steken we de grens over terug naar de USA, en dan zijn we rechtstreeks in het volgende nationale park: Glacier NP.

Weer mooie foto's van het buiten gebied. Idd Jammer van de brand, waardoor er veel verloren is gegaan.