Dag 8: De Cinque Terre en Portofino

Italië, Genova

Wat een mooie dag weer vandaag!

Voor een zondag begon de dag wel erg vroeg 😊. Stipt om 7.00uur zaten we aan het ontbijt, wat geweldig uitgebreid was! Morgen kunnen we er langer van genieten, vandaag wilden we een trein halen om 7.45uur. Maar we hebben zeker nog even lekker kunnen ontbijten in een gezellige eetzaal. Het station ligt tegenover het hotel dus daar waren we zo. Kaartjes hadden we gisteren al gehaald.

We reizen vandaag af naar de Cinque Terre. De Cinque Terre bestaat uit 5 dorpjes langs de Italiaanse kust en zijn per auto heel moeilijk bereikbaar. In 1997 zijn de 5 dorpjes op de Werelderfgoedlijst van Unesco gezet. Er rijden geregeld treinen tussen de dorpjes en wij hadden besloten dit ook te doen. Even een autovrije dag voor Edwin.

Wij wilden heel vroeg gaan omdat de dorpjes overspoeld worden met toeristen en dan voornamelijk Aziaten. Hun goed recht maar wij wilden ze voor zijn 😉. Om 9.15uur arriveerden we al in het eerste dorpje wat we wilden bezoeken: Vernazza. Op internet aangegeven als mooiste dorpje van de 5. Dat wilden we zelf ook kunnen beoordelen. Wat was het nog lekker rustig. Op het gemak naar het kleine haventje gelopen en genoten van het pittoreske uitzicht. Het was echt zoals op de foto's. Een kleurrijk geheel. Omdat het nog vroeg was en nog lekker rustig, wilden we nog wat wakkerder worden met een bak koffie op een terrasje. Dat ging er goed in.

Het 2e dorpje wat wij uitgezocht hadden voor een bezoek was Manarola. Dit vonden wij nog mooier en pittoresker dan Vernazza. Hier zijn we een eindje omhoog gelopen en vele foto's gemaakt. Eigenlijk stond de zon verkeerd (voor de beste foto's moet je hier eigenlijk in de middag zijn), maar de foto's (allen met telefoons gemaakt) zijn prachtig geworden. Na een rondje door het hoofdstraatje werd het tijd voor het 3e en laatste dorpje. Dat was Monterosso. Dit dorp is de grootste van de 5 en de enige met een echt strand. Ook weer een schilderachtig dorpje en zeker het centrum met een wirwar van straatjes met gekleurde huizen en gebouwen was de moeite van het bezoek waard. Langs de promenade hebben we een lunch genuttigd, Edwin een ijsje en ik een kleine pasta met paddenstoelen. Van de 3 dorpjes vonden wij Manarola de mooiste!

Rond 1400uur namen wij afscheid van de Cinque Terre en dat was precies op tijd. Grote hordes mensen zagen wij op de stations om de dorpjes in te gaan.

Wij gingen met de trein richting Santa Margherita Ligure. Een mondaine badplaats met dure boten in de haven en omliggende baaien. Wij namen daar de bus naar het volgende schilderachtige dorpje Portofino, ook veel bekend uit de reisboeken. Ook dit werd geen teleurstelling, een aaneenschakeling van mooie plaatsjes vandaag. Een wandeling door het dorpje gedaan en op de terugweg in het centrum van Santa Margherita uitgestapt. Daar wilden we een hapje eten, maar dat werd nog een uitdaging. Het was nog te vroeg voor Italiaanse restaurants (1700uur). We belanden bij een ristorante waar je alleen maar de pizza's van de kaart kon eten, de rest pas na 1800uur. Dat was wel een beetje jammer maar wel gedaan, omdat Edwin erg trek had. Edwin z'n pizza smaakte goed, maar die van mij was redelijk smakeloos ondanks de pesto die erop zat. Hoop morgen op iets beters 😂

Rond 1800 namen we de trein terug naar Genua, de dag was weer lang genoeg geweest. Veel gelopen vandaag, maar het went, heb nu heerlijke schoenen waar ik zonder zorgen een hele dag op kan lopen. Heerlijk! Edwin had spijt van zijn lange broek want het was zulk schitterend weer vandaag met een graad of 24. Ik zei nog zo.... er komt een zonnetje ☀️😂

Vlakbij het hotel hebben we nog een ijsje gehaald en we waren rond 1930uur weer terug in het hotel. Verslagje had ik in de trein al geschreven, daar was tijd genoeg voor.

Morgen beetje uitslapen en dan richting San Remo, onderweg zullen we nog stoppen in een paar dorpjes. Ik zal alleen nog even moeten uitzoeken welke precies. Maar dat komt vast goed.

Het vroeg opstaan was niet voor niks. Zijn mooie foto