Dag 16: Van Helena naar Cooke City (Yellowstone NP)

Verenigde Staten, Park County

Tja tot 1500uur vanmiddag niets bijzonders te melden. Rond 1000uur vertrokken we na een ontbijt in het hotel richting Yellowstone en dat waren behoorlijk wat kilometers. Onderweg alleen gestopt in een groter stadje om nog wat boodschapjes voor de komende dagen te halen.

In een reisverslag had ik gelezen over een BBQ tentje in het gehucht Emigrant. We kwamen er langs, maar helaas was dit tentje op maandag gesloten. Rond 1500uur arriveerden we in Gardiner, het dorp net voor de noordelijke ingang van Yellowstone. Hier zijn we eerst lekker op een terras wat gaan lunchen, zodat we vanavond niets meer hoeven te zoeken en uit eigen voorraad wat kunnen eten. Ik had een lekkere kipsandwich en Edwin had trek in nacho’s met van alles erover. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden, de auto gaf 28 graden aan. Dat zijn we niet meer gewend. We hebben er lekker een uurtje gezeten. De omgeving was alweer prachtig en zeker met mooie blauwe lucht.

Het werd tijd om de beentjes te gaan strekken. Het eerste gedeelte waar we doorkwamen heet Mammoth Hot Springs. In deze omgeving bevinden zich onder de grond grote hoeveelheden calciumcarbonaat. Het water onder de grond is heet en kan daardoor gemakkelijk calciumcarbonaat oplossen en mee omhoog voeren. Boven de grond koelt het water af en het calciumcarbonaat kristalliseert dan als witte kalksteen uit en vormt allerlei terrassen, waarover het water uitstroomt. De terrassen veranderen voortdurend van vorm en sommige terrassen zijn mooi gekleurd door de algen en bacteriën die in het warme water leven. Als er onder of boven de grond echter iets gebeurd en er stroomt geen heet water meer over de terrassen dan krijgen de terrassen de kleur grijs en verliezen hun schoonheid. Een aantal terrassen zijn inderdaad grijs en anderen heel mooi van kleur. We hebben hier dik anderhalf uur doorgebracht en rondgelopen. Erg mooi weer!

Van de noord ingang tot de noordoost ingang (waar wij 2 nachtjes slapen) is het nog 85km rijden en dat doe je niet in een uurtje. We stonden in een aantal heuse bizon files 😂. Onderweg stonden ook een aantal auto’s stil en uiteraard stoppen wij dan ook, we willen niets missen. Er bleek in een boom een nest Osprey’s (visarend) te zitten. Met de verrekijker (al heel veel plezier van gehad) een heel mooi zicht, je kon het zelfs met het blote oog zien. Voor de iPhone was het echter te ver voor een goede foto. Edwin heeft uiteraard weer heel goede foto’s kunnen maken met de superzoom.

Inmiddels waren we aangekomen in de Lamar Valley, een vallei die bekend staat om het zien van wild. Op een aantal heuvels stonden ook echt veel mensen met grote kijkers over de vallei te kijken. Wij zijn ook naar boven gelopen en een tijdje gekeken. Het bleek dat er 2 wolven lagen. Echter het waren echt stipjes. We mochten nog door professionele kijkers kijken maar ik denk dat ik het op het schermpje van de camera van Edwin beter zag. Ik vind van die 1 oog kijkers ook best lastig zien, moet je echt even aan wennen.

Na een 25 minuutjes hielden we het voor gezien, het begon ook al donker te worden. We moesten nog 10km doorrijden naar Cooke City, waar we rond 2045uur aankwamen. Een leuk motel waar we zelfs WiFi en tv hebben. Er staat zelfs een hottub, die we misschien morgen willen gebruiken. Dan hebben we de zwemkleding toch niet voor niets meegenomen 😉