Dag 6: Van Vancouver naar Pemberton

Canada, Mount Currie

Vandaag verlaten we onze leuke en mooie Airbnb in Vancouver.

Rond 730uur waren we bij de supermarkt waar we wat boodschapjes voor ontbijt hebben gedaan. Lekker verse broodjes, beleg, yoghurt en wat fruit. We waren van plan ergens lekker te picknicken. Het was echter bewolkt en nog redelijk fris met 13 graden. We reden als eerste naar een viewpoint waar echter door de dichte bewolking geen view was 😂.

De weg naar Pemberton gaat vrijwel helemaal over de Sea to Sky highway , een mooie scenic weg langs water en aan de andere kant de bergen. We waren eigenlijk wat te vroeg vertrokken omdat later de zon en jaja blauwe lucht tevoorschijn kwam.

Ons eerste stop waren de Shannon Falls, een mooie waterval die via een korte wandeling te bereiken was. Het licht voor een mooie foto stond verkeerd maar desondanks was het een mooie waterval. Op de picknick plaats bij de Shannon Falls hebben we lekker ontbeten. Door het zonnetje was al het best lekker. Koffie ontbrak echter bij ons ontbijt en dat zijn we in een stadje verderop gaan halen.

De volgende waterval om te bezichtigen was de Brandywine Falls. Deze was te bereiken door een wandelingetje van ca 1km door mooi bebost gebied. De waterval stort zo’n 30 meter naar beneden. Deze vonden we beiden indrukwekkender dan de eerste waterval die we zagen.

Net buiten Whistler was een leuke trail die ons naar een ontspoorde trein bracht. Deze trein ligt al sinds 1956 daar en is een geliefde plaats voor mountainbikers die ook over de wagons rijden en springen. De wagons zitten vol met Graffiti maar dat maak het contrast ook zo groot, bossen en een ontspoorde trein die je niet in dit landschap verwacht. Was een leuke trail van zo’n 5 kilometer.

Het wintersportplaatsje Whistler is een echt toeristenoord. In de zomer is het een walhalla voor mountainbikers. We hebben hier een tijdje rondgelopen en een kleinigheid gegeten voor de lunch. Na het bezoekje aan Whistler hadden we eigenlijk alle puntjes voor vandaag bezocht. Het was nog geen 1500uur dus op de trailkaart van Whistler gekeken en nog een trail van ca 3km naar de Rainbow Falls uitgezocht. We dachten “oh dat doen we even” maar dat viel wat tegen. Het pad bleef maar stijgen en stijgen en stijgen. Er was geen mens te bekennen en het gebied geeft ook als waarschuwing “Bear Caution”. Oeps... gelukkig geen beren tegengekomen. We willen ze erg graag zien maar wel op gepaste afstand. Toen we boven waren was er inderdaad een waterval te zien. Je moest een beetje door de bomen heenkijken maar hij was wel mooi. Naar beneden ging een stuk sneller en het was soms erg steil.

Na iets meer dan een uur stonden we weer beneden. De stappenteller geeft ook vandaag weer ruim 22000 stappen aan. Dat doen we dus wel aardig.

Het was nog maar zo’n 30km naar Pemberton, waar we net buiten het dorp een motel hadden geboekt. Simpel, maar prima voor een nachtje.

Meteen na inchecken zijn we teruggereden naar het stadje voor het avondeten. Op weg daar naar toe zagen we iets zwarts in een groot veld, en jawel hoor beer nummer 1 van deze vakantie. Deze stond op een mooie gepaste afstand, en de verrekijker die we geleend hadden van Edwin z’n ouders kwam heel goed van pas. Op de telefoonfoto die bijgevoegd is is de zwarte vlek de beer😂. Edwin heeft met de superzoom camera natuurlijk veel betere foto’s. Mare nummer 1 is een feit.

Na het eten op de terugweg naar het motel, werd ook nummer 2 en 3 gespot. Echt mooi, nooit verwacht dat we op de eerste dag in de natuur al 3 beren zouden zien!

Rond 1900uur waren we al terug op de kamer en nu lekker relaxen na een prachtige dag.

Morgen staat er een zware wandeling op het programma. Eentje waar ik echt naar uitkijk. Een wandeling naar 3 gletsjer meren. Deze is ca 10km, lijkt niet super lang, maar met een stijging van 400meter. Heel pittig dus, maar met diverse stops moet het lukken. De weersvoorspelling is dat het droog blijft gelukkig. Geen zon, maar beter zo dan de regen die eerst voorspeld was.

Prachtig.

Peter 2018-08-25 08:38:06

Prachtig! En toevallig, er was gister een nieuwe aflevering van onze favoriete tekenfilm en daarin waren ze in Whistler (wel in de winter). Indrukwekkend hoor, de beren!

Andrea 2018-08-25 10:17:02

Mooi gebied om door te wandelen. Jammer dat jullie er zelf niet hebben gemountainbike. De beer helaas moeilijk te zien.