Dag 11 Mexican Hat - Durango

Verenigde Staten, Durango

Het was niet onze beste nacht. De airco was niet echt subtiel en ook de frigo maakte Darth Vader geluiden en verlichtte de kamer met een blauwe gloed. Het was iets te knus met 6 op de kamer. Maar de twee jongsten hebben genoten van hun avond- en ochtendzwem in San Juan River.
Ontbijten doen we buiten op de picknickbanken. Temperaturen zijn ok 28 graden, meer moet dat niet zijn. De auto wordt wat opgeruimd en we vertrekken naar Durango. Vandaag niet zo ver rijden en even rust nemen.

Het landschap wordt groener en in de verte blijven we de mooie rotspartijen zien. We rijden een stuk langs San Juan River en zien wilde paarden en wat verder ook ja-knikkers in de vlaktes.

En we rijden Colorado binnen waar we de komende dagen zullen doorbrengen. En heel even zijn we ook in New-Mexico. We rijden naar 4 corners. Het enige punt in de States waar vier Staten samenkomen. Ook Arizona en Utah hebben hier een hoekje. Voor 8 dollar pp kunnen we ook een foto maken op dat punt. We beslissen dat geld aan iets anders te spenderen en nemen een foto van de bordjes van Colorado en New Mexico helemaal gratis met de personaliseerde shirts.

Lunchen doen we in Cortez in een mooi parkje. De voetbal kan voor de gelegenheid nog eens uit de auto komen. Nu nog een half uurtje rijden naar de eindbestemming van vandaag: Durango. Onderweg spotten we ook al de eerste besneeuwde bergtoppen van de Rockies. We rijden zelfs voorbij een skigebied. Op de hellling van een van de bergen spot ik een elk. We zijn duidelijk in ander gebied gekomen.

Morgen rijden we het gebergte in, maar vandaag verblijven in het dal dat toch ook al op 2000m ligt. Het stadje waar we slapen, Durango, is gekend van de zilvermijnen en er loopt nog een spoorweg met stoomtreintje naar Silverton een stadje in de bergen. We bezoeken snel nog het leuke Railway museum en dan wandelen we nog even het centrum in. Onze jongste wil een cowboyhoed! Het stadje ziet eruit als de decors van een oude film. Als de auto’s huifkarren waren geweest, je had het verschil niet gemerkt. Plots worden we opgeschikt door het getoeter van de stoomtrein die in de stad aankomt. Francky maakt wat foto’s terwijl ik de cowboyhoed voor Vic afreken. We hebben zin in een ijsje. Karel en Chelsea kopen Ben&Jerry’s, ik geniet van mijn kommetje chunky monkey: bananenijs met grote brokken chocolade en walnoten op het kingsizebed van de hotelkamer. In de kamer hiernaast worden de andere potten uitgelepeld. Deze avond kunnen we zwemmen, naar de gym of gewoon wat chillen. Of weet je wat we doen? We spelen een spel vanavond …