Jackson Hole - Yellowstone

Verenigde Staten, Park County

Deze morgen aan de ontbijttafel vragen de jongens waarom de dames aan de tafel naast ons een kapje op hun hoofd hebben. Het zijn Amish people, we zien geen paard en kar buiten staan dus we vermoeden dat er ook moderne Amish zijn.

Vandaag verlaten we Jackson Hole, een heel charmant dorpje met evenveel inwoners als Lichtervelde. We rijden weer een nieuw Nationaal Park binnen: Grand Tetan, uit te spreken met nadruk op laatste lettergreep. Vandaag als passage, bij onze terugkeer verdient dit mooie park een uitgebreider bezoek. Karel kan mooie watervogels fotograferen... het is een beetje de Warandeputten next level. In de achtergrond zien we hooggebergte met besneeuwde toppen.

Papa heeft veel koffie gedronken en een boodschap te doen... de flush-app geeft aan dat het nog even is voor we een deftig toilet tegenkomen. De berkenboom onderweg zal het geweten hebben.

Nu we Yellowstone binnenrijden is het tijd voor wat educatieve uitleg over de geisers. De juf Aardrijkskunde heeft een beperkt maar toch geïnteresseerd publiek. De papa scoort nog beter met zijn app met de tijden waarop de geisers spuiten.

Op radio Yellowstone worden we geinformeerd over de wilde dieren. Er zijn beren en wolven, bizons, herten en elken (grote herten). Karel vertelt ons ook over alfa en betawolven. Zoals in onze roedel wandelt de leider achteraan ... en de zwakste schakel vooraan of is het juist omgekeerd?

We kijken intussen ook aandachtig in het bos of we nog geen wild kunnen spotten. Karel ziet als eerste een hert.

Yellowstone is een heel groot park. Zo groot als de provincies West- en Oost-Vlaanderen en Antwerpen samen. Het is er ook druk. Er liggen mooie brede wegen door het park en nu en dan is het accordeonrijden ... aha er zijn hier ook wegenwerken.
Wat verder staan we erg lang stil we zien overal auto’s langs de kant van de weg. Karel, Francky en Roel springen uit de auto met fototoestel en ja ... er is een zwarte beer tussen het lange gras te zien. Ik kan de wagen niet meer aan de kant parkeren en rijd heel traag door. Bij een eerste mogelijkheid parkeer ik in de berm om mijn 3 fotografen op te pikken. Ze zijn super enthousiast en hebben mooie kiekjes genomen.

Achter de hoek spotten we bizons. Een stuk of 4. En ze komen dichter en dichter, ze naderden ... en staken de weg over op een 10tal meter van onze auto.
Een collega fotograaf wijst ons op een kudde Elken in de verte. Alleen Karel met de telelens kan die fotograferen. Het is nog maar net na de middag en we hebben al de big 3 van het park kunnen zien. Wat een ervaring.

We vervolgen onze tocht naar het geisergedeelte. Ik ben echt ontroerd door zoveel natuurpracht in het Norris Geyser Bassin. Turquoise water, okerkleurige randen, grasgroen gekleurd gesteente, actieve geisers. Hiervoor wilde ik zo graag naar Yellowstone komen. De jongens zijn ook onder de indruk, vooral van de zwaveldampen die ruiken als rotte eieren. Ik herinner het me nog van de les chemie. SO4 als ik me niet vergis.

Op de weg naar onze lodge bij the Old Faithful stoppen we nog een paar keer voor meer van dat spektakel:
Beryl Spring, wat verder Painted pots: kolkende witte modderpoel zoals borrelde verf, Fire hall Canyon, en nog meer mooie plaatsjes. We wachten nog even om naar Grand Prismatic Spring te gaan, kers op de taart kan morgen of overmorgen ook nog.

10 minuten na aankomst aan de Lodge kunnen we ook genieten van wat the Old Faithful voor ons in petto heeft. Elke 90 minuten spuit die een enorme hoeveelheid warm water in de lucht. Nog meer spektakel dan de fonteinen van de Bellagio in Vegas. Hier is alles echt en puur natuur.

We leggen nog een kaartje en kruipen tegen 21u in bed... morgen hebben we vroeg een date met de wolven. Hopelijk zijn ze ook op afspraak, liefst aan de rechterkant van de wagen, daar zitten de fotografen.

Slaapwel

De mama

Alweer mooie pics!! En ook alweer een leuk verslag!

Evelyne 2019-07-18 19:07:21

heel lang en mooi verslag chapeau . en fotos

josiane 2019-07-18 20:33:26

Schitterende foto's, ziet er prachtige natuur uit!

Ann 2019-07-18 21:46:32

Amai super zalig gewoon jullie avontuur, zo machtig mooi zeg... wou dat erbij was 😉😊 geniet er nog verder van, verlang al op jullie avonturen van morgen. Dikke knuffel en zoen van tante x

Tante veerle 2019-07-19 08:53:06

super hé dat wilde dieren spotten en dan zeker zulke grote (gevaarlijke) zoals een echte beer of een bizon. je bracht me terug naar onze eerste keer : de tijger in India .... wij zijn toen NIET uit de wagen gestapt maar sindsdien is de natuur in trekken en gamedriving echt ons ding geworden. Dus dat beloofd. Blijf schrijven "mama", ik verslind iedere ochtend weer een nieuw verhaal