Rode neuzen

Frankrijk, Castans

Deze morgen verse koeken, vers brood. In voormiddag van de Nationale feestdag doen we het rustig aan. Gisteren geen vuurwerk wegens te veel wind. Restaurant zonder tafelkleed zelfs geen tafel... alles was volzet maar pizza a emporter was lekker.

Als we vertrekken deze voormiddag ligt er weer een boot dwars op het kanaal. Een schipper probeert deze alleen te slepen en veroorzaakt een heuse file. We wachten even en beslissen vandaag geen reddingsactie te doen maar door te varen als dat kan. Onderweg naar Fonserannes placeert de kapitein zich aan de boeg in een stoeltje. Hij heeft veel bekijks van de wandelaars 🚶‍♂️ en fietsers 🚴‍♂️. Hij maakt foto’s van alle bruggen en sluizen Onderweg spotten we een vijgenboom met veel vruchten. Karel in achteruit! Vanop het bovendek plukken we de meest rijpe vruchten de bladeren laten we hangen voor Adam en Eva.
Iets voor de middag meren we aan voor de 7 sluizen van Fonserannes. De vorige keer dat we hier waren heeft Karel hier zijn eerste sluiservaring opgedaan. Hij was toen al content als hij de touwen van de voorbijvarende bootjes rond de meerpalen kon leggen. We huurden toen ook een klein motorbootje waar ze alle 3 eens mee mochten sturen, Vic en Roel toen nog op de schoot van papa. Roel heeft daar zijn eerste panini ooit gegeten en plant vandaag hetzelfde te doen, helaas is een kotje vervangen door een hippe tent en kiezen we om er gewoon iets te drinken.
Door de sluizen varen we samen met 2 andere boten, Spanjaarden die de sluis elke keer dwars proberen binnen te varen en dan de boord links en rechts rammen voor ze tot stilstand komen en een grote boot met Duitsers die alles vrij goed onder controle hebben. Karel moet dan telkens nog parkeren in de vrije ruimte en doet dat perfect, we botsen geen enkele keer tegen de randen of andere boten. Onze matrozen Roel en Vic mogen hun spieren 💪 opspannen om de boot naar beneden te begeleiden. Francky en ik hebben tijd om foto’s te nemen en een oogje in het zeil te houden. Meer moeten we niet doen.
Een beetje verder kruisen we de Orb via een aquaduct. Indrukwekkend op deze manier een rivier over te steken met een boot.
In de haven van Villeneuve-les-Beziers meren we aan. We kunnen nog net het einde van de koers meepikken en daarna uitgebreid douchen. Dat was intussen alweer 2 dagen geleden. Er zijn 3 douches op de boot maar niet echt gemaakt op maat van Stien Struis en Berend Brokkepap. We hebben allemaal een kleurtje van vandaag!

Morgen is onze laatste vaardag dus aperitief speciale met crevetten zonder cravattten!
Een dagje om in te kaderen

Groetjes
De mama!

ik zal die dagelijkse verslagen en foto"s missen.

dooghe josiane 2021-07-14 19:57:55

Wat een prachtig weer terwijl wij hier met code rood en uitgeroepen noodtoestand (overstromingen en regen) proberen van logement naar logement te geraken 🤪...have fun there!!

Ann 2021-07-14 19:58:44

Toch wel beetje jaloers. Hoe fantastisch is dat daar. Wij liggen hier op de Samber in de stroom, met thermisch ondergoed en zeilpak, waakzaam voor nog meer zware neerslag. Hopelijk morgen geen overstroming hier. Maar t is jullie van harte gegund.

Hilde 2021-07-14 20:00:16

Wanneer denken jullie thuis te zijn?

Hugo ketels 2021-07-14 20:00:23

Wat een heerlijke avontuurlijke vakantie !

Rita Vanhoorne 2021-07-14 20:23:52

maar toch welkom terug thuis.xxxxxx

dooghe josiane 2021-07-14 20:25:58

Skitterend!!

Evelyne 2021-07-14 20:57:50

Aan de titel te zien hebben jullie in Zuid-Frankrijk Cuberdons gegeten.