Banff en Lake Louise

Canada, Area A (Kyuquot/Nootka/Sayward)

Deze morgen chocoladekoeken en croissants op een vrijdag… Vic eet toch liever eerst een potje ontbijtgranen maar de melk die papa meebracht smaakt naar yoghurt. Het is buttermilk ik denk een soort karnemelk. Het is een uitdaging om in de supermarkten kleinere hoeveelheden melk te vinden. We hadden ook al eens lactosevrije melk gekocht. De buttermilk is niet lekker dus de koekjes gaan vlotjes binnen.

Vandaag rijden we langs de Icefields Parkway, een autostrade met viewpoints. We rijden bijna de ganse rit langs de Bowriver. Het is een turquoise rivier waar veel stroming op zit en zet daarachter nog eens de Rocky Mountains en
je hebt landschappen waar je mond van open valt. Wisten jullie trouwens dat de Rockies een 3000 km lange bergketen zijn van New Mexico tot aan Brittish Colombia. Het is er gekomen door subductie van 2 tectonische platen en vulkanische activiteit en de uitsnijdingen door rivieren en gletsjers. De lerares Aardrijkskunde kwam even naar boven …

In het midden van de snelweg hebben ze zoals de payage in Frankrijk de ingang van het National Park gemaakt. We betalen de toegang tem maandag want zo lang blijven we hier. We doen vandaag Banff en Lake Louise en morgen rijden we naar Jasper waar we 2 dagen blijven.

Banff is een mooi dorp dat wat weg heeft van chique ski-oord. Er is een winkelstraat waar we een magneet voor de collectie scoren. Er zijn ook tal van restaurantjes en het is net middag, ideaal! Iedereen nog eens naar de washroom, want zo heten de toiletten hier. Daarna wandelen we ook tot aan de Bowriver om enkele mooie foto’s te maken.
Op een van de viewpunten langs de weg maken we ook wat beelden met de drone. We zijn al benieuwd naar het volgende filmpje van Karel. Mijn Ranger-oog spot ook 2 steenbokken in de bossen.

Rond 14 uur zijn we al in Lake Louise. We willen al eens gaan kijken naar het meer maar de parkings zijn vol dus checken we al in in het hotel: Lake Louise inn. We hebben een kamer met zicht op het indoor zwembad. Dat zwembad is voor iets later. Francky regelt eerst nog een shuttlebus om naar het Lake te gaan. Wat een gedoe maar eindelijk kunnen we vertrekken. Na 5 minuten houdt de shuttlebus halt … a Black bear in our right side. We waren te laat voor de foto maar konden hem wel mooi zien.

Lake Louise wordt professioneel uitgebaat. Je kan er met rode kano’s varen op het blauwe meer. Ik leg jullie later wel eens uit waarom het water zou blauw is … er is heel veel volk en het wereldrecord selfies trekken wordt er elke minuut verbroken, het is er dan ook prachtig. Beetje tegen licht maar we kunnen toch mooie plaatjes maken. Vic doet nog eens de handenstand-pose. En Karel oefent voor een volgende keer.

Vanavond eten we apart, wij hebben een tête-à-tête en de kids doen pizza/pasta. Er is ook nog de revanche minigolf en we gaan samen zwemmen!

Wat een heerlijke dag!

De mama

Mo idd zo prachtig zeg… 😍 geniet verder van jullie mooie reis. Dikke zoen en knuffel

Tante veerle 2022-08-06 03:40:18

Prachtige foto’s!

Mariette 2022-08-06 06:39:52

In 2003 deden we een rondreis Vancouver - Galgary. Leuk om de plaatsen nog eens terug te zien. Voor mij nog altijd de mooiste reis die ik ook gemaakt heb. Geniet er nog van!

Evelien 2022-08-06 15:55:35

Prachtig, echt genieten van de zichten! Ik ben ook al benieuwd naar het filmpje van Karel 😉