Monterey - San Francisco

Verenigde Staten, San Francisco

Deze morgen vroeg vertrokken naar Moss Landing voor Whale Watching tour. Nog snel wat reviews gelezen over hoe we reisziekte kunnen beperken, maar bij aankomst krijgen we een meer betrouwbare uitleg om dit te voorkomen. Iedereen olie van lavendel en pepermunt achter de oren, met beide voeten op de grond staan en met 1 hand de reling vasthouden ... en beneden op de boot kunnen we alles met gember krijgen want dat zou ook helpen and off we go!

In de haven zien we al enkele speelse otters en worden we begroet door troepjes zeeleeuwen. De aalscholvers kijken ons toe vanop een boei en we zien ook al pelikanen overvliegen. Na een half uurtje varen begint onze Vic al wat bleek te zien en krijgt hij van een Amerikaanse mevrouw een Ginger-snoepje ... dat valt nog minder in de smaak dan het reispilletje dat we in de auto namen. Hij dumpt het in de oceaan ... Na een uurtje varen komen we midden in een groep dolfijnen terecht. Volgens de gids 4 verschillende soorten. Karel probeert met de telelens van opa hun sprongen vast te leggen maar dat blijkt geen sinecure te zijn. De boot danst meer op en neer dan de dolfijnen en het is telkens een verrassing waar ze uit water springen.
Na anderhalf uur varen moet ik een brakende reiger naar het achterdek brengen. De brownie is Vic slecht bevallen al zegt hij achteraf dat de misselijkheid kwam doordat er een vrouw aan het stuur zat ... Ik laat dat passeren en spoel mooi de restanten van het dek. We spotten ook enkele walvissen. Ook zij laten mooie kunsten zien. Verschillende keren stukken bultrug aan de oppervlakte zien komen.
Intussen geraken we ook aan de praat met een koppel Amerikanen die ons graag wat tips voor het bezoek van San Fansisco cadeau willen doen. Als Francky hen ons plan voorlegt zijn ze onder de indruk: Nice, good idea ... Ikzelf ben ook erg onder de indruk van onze reisleider, ongelooflijk hoe de vele uren internet nu mooi samenkomen ;-)

Na ons Walvissenavontuur besluiten we de route aan te passen omdat er wat vertraging is op de weg. We nemen de snelweg naar San Francisco. Onderweg spotten we veel groenten- en fruitteelt. Ik weet nu ook hoe een artisjokplant eruit ziet. In een resto-stop kiezen de jongens voor de verandering een hamburger, ik heb toch iets gezonder op de kaart gevonden Chicken-terriyaki bowl, met rijst en ook broccoli en wortel en het smaakt.

Ik heb de eer om achter het stuur de laatste mijlen naar San Francisco te mogen rijden. We passeren Silicon Valley en rijden wat verder SF binnen. Roel vraagt of wij al eens in San Francisco geweest zijn, Vic zegt: 'Ik wel met GTA', Francky dan ook met google Street view, ... Voor mij is dat onbekend terrein: Switchen van rijstrook 5 naar 1 in 30 seconden, is niet evident en daarom ben ik content als ik een mogelijkheid zie om vlug terug te wisselen van chauffeur. De verkeersregels zijn ook lichtjes anders. Bij een kruispunt staan de lichten aan de overkant van de straat, als je rechtsaf moet, mag je door het rood rijden en bij een kruispunt zonder lichten is er geen voorrang van rechts maar moet je altijd stoppen en wie eerst aan kruispunt is mag eerst vertrekken. In GTA zijn de regels dan weer anders. Volgens de jongens kan je houten paaltjes niet omrijden maar de andere wel. Ik zou niet weten of dat klopt, dit heb ik niet uitgetest.

In San Francisco rijden we Twin Peaks op vanwaar we een prachtig zicht hebben over de stad. Daarna Golden Gate Park. Een park van 15 km lang waar je met de auto in kan rijden, stoppen waar je wil, balletje slaan of sjotten, wat we dan natuurlijk ook gedaan hebben. Volgende stop Baker Beach, we rijden langs prachtige huizen om daar te komen. We spotten geen pompoenen in de voortuintjes daar. Baker Beach is een mooi strand met zicht op de Golden Gate Bridge waar we morgen met de fiets gaan overrijden. We vervolgen de route via Lombardstreet naar ons hotel.

Een prachtig 4* hotel. Karel vraagt meteen om de volgende stop te annuleren om hier wat langer te blijven. In het doucheglas is een gaatje om handdoeken door te geven, wc-papier heeft 2 laagjes ipv 1, goeie wifi, een bureautje, en tussen de bedden staat Alexa, de google Home. Francky probeert om haar de gordijnen te laten sluiten, maar dat kan ze nog niet ... maar toch deze luxe zouden we wel gewoon worden. Karel vraagt of we beneden iets willen gaan drinken zodat de boys kunnen chillen op de kamer.

3 dagen avontuur en het lijkt alsof we al weken weg zijn.
We genieten van alles.

De mama

Het klinkt allemaal hemels!

Evelyne 2019-07-06 07:51:53

Enig om zo 's morgens jullie indrukwekkende reis na te kunnen lezen en intussen mee te genieten .

Noël en Liliane 2019-07-06 07:52:16

Weer een heerlijke dag achter de rug. Zo te zien heeft Roel wel wat slaap in te halen......

Rika 2019-07-06 08:48:12

het is een hele boterham om jullie verslag met plezier te lezen mooie fotos

josiane 2019-07-06 09:17:38

wat is het genieten om eens aan de andere kant van een blogverhaal te staan. "De mama" heeft schrijverstalent. Als de melding in de mailbox er is moet ik onmiddellijk doorklikken. Jullie brengen met terug naar onze "degrotereis", ondertusssen 11 jaar geleden. Heerlijk met de kinderen op avontuur, intens, beleven, genieten, druk, soms ook spannend en spanning. Bouw de herinneringen maar op en laat de boys maar chillen in die kamer .... geniet ook van jullie 1op1-momentjes. Ik kijk uit naar het volgende verslag!

Hilde V 2019-07-06 09:29:05

👌

Ilse Voet 2019-07-06 11:56:23

Proficiat met de foto’s. Vooral deze Golden GatebridgeGatebridge

Hugo Ketels 2019-07-06 19:43:43

Mooie foto’s vooral deze van de Golden Gatebridge met die stoere Vlaamse bonken is cool, ook die tegenlichtopname met die twee zwemmers die de ocean instormen is bingo mooi! Van de zeeleeuwen orde boeikan mij ook bekoren. Goe bezig doe zo verder! Geniet er verder van.

Hugo Ketels 2019-07-06 19:48:13

Hallo Evelyne en Co Ik heb wat achterstand met jullie verhalen maar geniet er des te meer van. Zalig San Francisco. Mijn tip komt waarschijnlijk te laat of hebben jullie al gedaan maar wij vonden Alcatraz wel de moeite waard om te doen. En wegens de avond voordien een beetje te veel gefeest :-) heb ik die dag nog erger dan een echte gevangene doorgebracht op water ( en zelfs geen brood )