Le boat voor beginners

Frankrijk, Carcassonne

Deze morgen nog op t gemak ontbijten en de restjes uit de frigo eten. Bakje kersen, paar yoghurtjes, een croque monsieur, restje melk met corn flakes en wat verse croissants en chocoladekoeken. En dan iedereen in de douche want de komende dagen op de boot zullen we niet zo comfortabel kunnen douchen.
We ruimen het appartementje op, laden alles in de auto en on est parti!
Eerste stop de Carrrefour. De hoogst nodige boodschappen om op de boot te overleven, de head en shoulders is in reclame, die kunnen we toch niet laten staan.
Iedereen pakje water aan de voeten en we rijden naar de haven van le Boat in Homps.

We zijn nog een beetje te vroeg.
Karel zou graag 2de stuurman zijn maar we weten niet goed wat de minimumleeftijd is, we kunnen alleen maar afwachten.
En ja hoor Karel komt naar buiten met een pet met een big smile, Francky met een kepie van de kapitein.
Na een proefritje kunnen we vertrekken, we varen eerst een stukje stroomopwaarts en proberen al eens aan te meren om de jongens even te verfrissen in de Lac de Jouares. Daarna varen we stroomafwaarts want we hebben vanavond gereserveerd in een restaurantje waar we een jaar of 10 geleden ook al eens kwamen.
Maar eerst nog wat hindernissen te nemen. de eerste sluis is het wat sukkelen om mooi langs de kant te varen. Matroos Roel is verantwoordelijk voor het voordek. De trossen worden deskundig rond de meerpalen gegooid en de knoopjes mooi afgewerkt. Matroos Vic neemt het achterdek voor zijn rekening. Karel springt gezwind van de boot naar de kant en er weer op. Het wordt een race tegen de tijd. We moeten nog 5 sluizen nemen om voor 19u in de haven te kunnen aanmeren.
Met zo'n 'ervaren' team kan dat niet mislopen. Sluizen nemen gaat steeds vlotter, varen ook. En ook de tweede stuurman mag zijn intrede doen.
We parkeren vlotjes en maken ons klaar voor het restaurantje. Francky heeft veel bekijks met zijne kepie die hij vergat af te zetten.
Het eten smaakt even lekker als we ons konden herinneren. De zonen gaan voor worst en burger, ik voor de magret en Francky voor de cotes d'agneau en we bestellen een flesje Tourril, ook nostalgie. Francky vraagt of hij de rest van de fles dan kan meenemen, maar dat blijkt niet nodig te zijn.
Karel ontdekt dat in hetzelfde restaurant een jongen van zijn school zit en gaat een praatje maken. Francky doet zijn eerste post op instagram. En dan zijn we klaar voor de finale van het EK. De wifi/4G is van slechte kwaliteit dus na 1 helft haalt Vic zelf zijn voetbal uit. Vic wint op passes, Karel op controle. Het zullen verlengingen zijn. Niet voor mij, na het schrijven van de blog zoek ik mijn kajuit op.

groetjes
De mama

Cool zeg!

Ann 2021-07-11 23:44:30

Hihihi Franky is echt kapitein Iglo

Elleny 2021-07-12 19:02:06

Het was een leuke verrassing om jullie te zien in het restaurant!