Dag 10 - Monument Valley- Mexican Hat

Verenigde Staten, Mexican Hat

Deze morgen doen we terug de wandelschoenen aan. Ik heb betere benen voor hike 2 of het zonnehoedje maakt deze keer het verschil. De Medic wandelt flink naast mij met watertje in de hand. Horseshoe bend is prachtig. De Colorado heeft hier een heel diepe kloof in het landschap gesneden in de vorm van een hoefijzer. Volgens Chelsea is er in Eurodisney een attractie hiernaar gebouwd.

Vandaag en de ook gisteren vertoeven we in indianengebied. De vrouwen hebben voor de gelegenheid hun kapsel aangepast. De pluimen voor erin, moeten we nog verdienen.
Volgende stop is Monument Valley. Het plan is om daar een stuk offroad te gaan met onze dikke bak. In de auto spelen we woordketting met dieren, disneyfiguren en bekende personen. We halen ook oude schoolverbanden op! Leuk die quality time. Het landschap bestaat uit groene vlaktes met rode rotspartijen. In de grassen lopen wilde paarden en langs de weg staan her en der kraampjes waar je indianensouveniers kunt kopen. Het is verwarrend voor het uur van lunch. We rijden op de grens tussen Arizona en Utah en zullen dus 12u30 of 13u30 eten of gewoon als er honger is? We besluiten met het eten te wachten tot na de off-road loop en dat is een goed idee. Francky belooft de putjes te ontwijken maar dat blijkt een belofte die hij niet hard kan maken.

Typisch aan Monument Valley is dat de rotsen precies op een sokkel staan. Dat komt door verschillende lagen gesteentes die anders eroderen. Onderaan zandsteen en ik dacht daarboven basalt maar het blijkt schalie te zijn. Er zijn 3 soorten rotsformaties: Mesa (tafel), butte (met sokkel en stuk erboven smaller) en Spire (zoals een totem-paal). Meer info nodig over de geologie van dit gebied dan kan Google je vast helpen. We vonden de tour alvast de moeite. Als we terug aan het visitor center komen gaan we nog even de shop binnen. Vic past een mooie cowboyhoed maar die kost 80 dollar. Tijd voor lunch en we planten een van de picknicktafels in de schaduw voor een lekker maaltijd. Het is snikheet, zelfs in de schaduw met een windje! Op de weg naar Mexican Hat waar we vannacht slapen stoppen we nog even bij het punt uit de film Forrest Gump waar Forrest stopt met lopen. Er staan geen bordjes maar het is rijtje schuiven om een foto te nemen waar niemand opstaat. We hebben wat last van de hitte en houden eerst een siësta op de kamer.

Francky heeft niet veel zin in siësta en wil nog wat dingen rond het motel bezoeken. Omdat de reisleider meestal goeie ideeën heeft, kies ik om mee te gaan.
Onze eerste stop Mexican Hat en dan doen we de Moki Dugway. Het is een offroad-weggetje helemaal tot bovenaan de Mesa! Het is alleen voor avontuurlijke mensen. Wat een zicht boven. Niet deftig te vatten op een foto. We rijden op het gemak weer naar beneden en richting Gooseneck State Park. Dat is precies Horseshoe Bend x 3. Prachtig meanderende San Juan River die ook aan onze hotel stroomt. Ik ben content van onze date!

Vanavond eten we in ons motel, in het enige restaurant in 100 miles omtrek met een vergunning om alcohol te verkopen. Zo zegt hun site toch. Francky zal vanavond een pintje drinken denk ik.

De mama

Jezus ik heb het gevoel in mijn vroegere aardrijkskundeboek te kijken. Maar als ik jullie lachende gezichten zie weet ik dat het echt is. Ik heb soms wel (moeder) angst bij het lezen van jullie avonturen. Stel het nog wel

Gisèle 2023-07-09 08:31:13

Prachtig om mee te kunnen genieten van jullie reis ! Benieuwd naar volgende blog en foto’s 😀

Hilde en David 2023-07-09 08:32:37

Schitterend, die natuur! Enjoy! 😃

Nicole 2023-07-09 08:50:08

Zo tof om iedere morgen een stukje van jullie blog te lezen! Heel mooie foto’s! Geniet er nog van!☀️☀️☀️

Sabina Scharlaeken 2023-07-09 09:04:38

1 woord prachtig 🥰

Tante veerle 2023-07-09 10:47:30

Waw, adembenemend mooi!

charlotte 2023-07-10 09:48:43

Prachtig !!! Om nooit te vergeten en ziet er inderdaad heel hot uit ! Smelten maar 😜