Helena- Fort Macleod

Canada, Area A (Kyuquot/Nootka/Sayward)

Gisteren nog een spelletje gekaart terwijl Karel het tweede filmpje monteerde. De link van het filmpje kan je onderaan de blog vinden.

We hebben goed geslapen en krijgen een Amerikaans ontbijt: twee pannenkoeken, niet zoals het moet in West-Vlaanderen in twee halve maantjes rik aan rik up de talloore geserveerd, maar up de tolloore gesmeten. We kunnen kiezen met worst of met bacon… het smaakt ons.

We zijn klaar om voor even afscheid te nemen van Amerika en dus voor de tocht naar Canada ๐Ÿ‡จ๐Ÿ‡ฆ! We doen dit op de tonen van Blueblot live in de wijdse velden van Montana met de Rockies links van ons. Een perfecte combo volgens Francky. De jongens hebben oortjes en dus een andere perfecte combo: voor Karel Snapchat en playlist een bitje vanolles 7.0 en Vic pakt voetballers uit, geen idee op welke lijst en Roel speelt een spelletje liggend op de achterbank met zijn hoofd op de waszak en zijn voeten op de frigobox.

We rijden door Black Feet Indian country, we zien Bizon en tipi’s maar geen zwartvoeten. s Middags lunchen we aan een picknicktafel op groen gesproeid gras aan de voet van Glacier National Park. Wat kan het leven mooi zijn.

We stoppen op verschillende viewpoints van Two Medicine lake. Dat zijn voor de boys geen verplichte stops, de bordjes van National Parks daarentegen daar moeten ze uit de auto voor de traditionele foto’s. De parking van het visitors center van Glacier staat vol. Waarschijnlijk nog mensen die de loterij niet wonnen.

Een beetje verder komen we aan de Canadese grens. Spannend momentje maar geen stress nodig, Francky krijgt zelfs felicitaties omdat hij alle papieren netjes geüpload heeft. De man vraagt ons of we 10 000 Canadese dollar meehebben maar nee … geen enkele grapt Francky dus we mogen door. In tax free shop kunnen we pintjes kopen, maar besluiten het later in de supermarkt te doen.

Het landschap in Canada is niet veel anders als in Montana, al kunnen we de Rockies niet meer door de ruit links zien. De stijl van de huisjes verschilt toch en we zien ook zonnepanelen en een windmolenpark. Het dashboard moeten we terug instellen op het metrisch stelsel. Door de boxen klinkt Shawn Mendes ook Canadees maar niet van de steek. Hij is van Toronto. De volgende dagen moeten we het met minder mobiel internet doen. Alleen Karel heeft nog 4G. We stoppen in de supermarkt waar ze super vriendelijk zijn. Helaas lukt het niet om Canadese dollars extra te vragen dus een extra stop aan de bank en ook aan de liquor store want geen alcohol in de supermarkten te koop.

We slapen vanavond bij een Nederlandse vrouw die al heel lang in Canada woont. Ze moet even zoeken naar de Nederlandse woorden maar ze is zeer geïnteresseerd in onze trip.

Geen lang beslissingsproces voor het eten vanavond, we eten in MacLeod’s restaurant het restaurant in town al is het meer een dorp…
En het is lekker. Ook in Canada free refill ook dat is een meevaller. We sluiten de dag af in onze Airbnb met wat chill-tijd, morgen kunnen we langer slapen, ook dat is vakantie!

Link naar het filmpje:

De mama

Mooie foto van de mama met de vlechtjes!

Evelyne 2022-08-03 09:39:58

Onze viking vrouw in Canada ๐Ÿค—๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘, great picยดs ๐Ÿ’ž

Katie 2022-08-03 12:34:20

Deze keer indianenvlechtjes hรฉ ๐Ÿ˜€

De mama 2022-08-03 16:14:10

toppie, veel plezier in Canada!

Ann 2022-08-04 08:27:58

Prachtige foto's en filmpjes! En mooie vlechtjes!