Sedona - 29 Palms

Verenigde Staten, Twentynine Palms

Gisteren genoeg gerust, vandaag vroeg wakker. Rustig tijd voor douche, ontbijt en auto laden. We starten rond 7u45 onze langste rijdag.
De route start met San Mignus Scenic Drive. We rijden door een mooi bergdorpje Jérôme waar helaas geen parkingskes zijn voor mooie foto’s. Terwijl Roel en Karel al een tukje doen vraagt Vic hoelang hij zonder WiFi is vandaag.

Iets voor de middag komen we aan in Seligman waar we een stuk op de beroemde route 66 rijden. Gelukkig stoppen we even in het dorpje voor leuke foto’s en sanitaire stop want anders hadden we niet bewust van deze weg kunnen genieten. Route 66 is afgezien van de leuke oldtimers niet erg verschillend van de andere routes die we namen. Langs de route loopt ook een treinspoor waar treinen met honderden containers op sporen. Als je hier voor de travers staat moet je langer wachten dan in de Sneppestraat.

Intussen verlaten we Arizona en komen we terug in California. De Route 66 is een stuk afgesloten en we nemen daarom de snelweg. De jongens zijn al lang flink geweest en ze vinden dat ze een snoep verdienen. Wanneer de zak bijna leeg is vertel ik over de marshmallow-test. Een psychologische test die ze met duizenden kinderen hebben uitgeprobeerd. De kinderen krijgen een Marshmallow en als ze die binnen de 10 min niet hebben opgegeten dan krijgen ze er 2. Kinderen die konden wachten bleken later gelukkiger en succesvoller te zijn. Vic is getriggerd en besluit zijn laatste 2 snoepen te sparen. Na 2 uur vraagt hij wat hij krijgt in ruil voor het wachten. Ik zeg dat hij succesvol zal zijn. Hij vindt dit niet voldoende maar eet de snoepen niet op.

Intussen rijden we weer op Route 66 door de Mojave dessert. Ik moet dringend plassen maar volgens flush is het nog lang rijden voor een toilet ... dus dan maar in de natuur. Als ik klaar ben is alles opgedroogd. Pokkeheet hier in de woestijn. 114• F, 46• C. Warmer nog dan in Death Valley.

Op de gitaarsolo’s van de Scabs rijden we 29 Palms binnen: een oase in de woestijn. Zelfs de gsmmast is vermomd als palmboom. Vic besluit dat hij succesvol genoeg is en eet zijn laatste snoepen op, ze smaken. Er is weer WiFi, dat is al een eerste succes, zwemmen straks een tweede.

Het laatste Nationaal Park van de reis: Joshua Tree is voor morgen gepland en dan spenderen we onze laatste dagen en dollars in LA.