NIC9: Masaya vulkaan + Laguna de Apoyo

Nicaragua, Masaya

Vandaag is Tessa opgestaan met extra veel enthousiasme, ze heeft duidelijk niet veel zin in een dag zoals gisteren 😃. Ik moet wel zeggen dat haar enthousiasme aanstekelijk werkt en bij het ontbijt zijn we dan ook volop bezig met onze dag te plannen.
Vanuit Granada worden ontzettend veel tours aangeboden richting de “Masaya vulkaan”. Bij deze vulkaan kan je nog echt in de krater kijken en lava zien. Je kan in de plaats van te wandelen ook met de auto tot boven. Ideaal voor mij dus😊! Zelf hebben we echter niet zoveel zin om met een tour mee te gaan en niet zelf te kunnen kiezen wat je doet. Ook betaal je hier altijd veel te veel voor… We zoeken dan ook uit hoe we zelf tot daar kunnen gaan en daarna willen we graag ook nog even langs Laguna de Apoyo gaan.
Wanneer we bijna klaar zijn om te vertrekken raken we nog even aan de praat met een Duits meisje, achteraf blijkt ze eigenlijk al 37 jaar ten zijn, maar amai ze ziet er jong uit! Zij heeft ook wel zin om met ons mee te gaan en zo zitten we even later samen op de chickenbus richting Masaya vulkaan.
Bij de vulkaan aangekomen krijgen we nog wat info en boeken we een taxi om ons naar boven en terug naar beneden te brengen. We hebben al gehoord dat je bij een tour maar 5 minuten boven mag blijven en aan de ingang staat dit ook nog eens duidelijk beschreven. Dit lijkt ons wel weinig en natuurlijk hopen we dat het langer zal zijn.
Na een korte rit komen we dan boven aan en onmiddellijk hebben we een heel duidelijk zicht in de krater. We zien en horen de kolkende lava zeer goed en het is nu al duidelijk dat we meer dan 5 minuten zullen nodig hebben om van dit spektakel te genieten! We hebben geluk dat we overdag zijn gekomen waardoor het niet druk is en zo krijgen we uiteindelijk wel 20 minuten tijd om foto’s te nemen en van het uitzicht te genieten. Onze dag kan nu al niet meer stuk👌!
Op onze terugweg stappen we uit de bus op de splitsing om richting ‘Apoyo de Laguna’ te gaan. Van hieruit is het echter nog 8km tot de lagune en er rijden niet zo heel veel bussen. We besluiten dan ook maar een stukje te liften en al bij de eerste auto hebben we prijs. Ik vraag me af of dit ook zo makkelijk zou lukken als ik niet met 2 dames op pad was…😉 We mogen mee rijden achterin de bak van een pick-up. Nog een aantal kilometer voor onze bestemming worden we wel afgezet omdat de pick-up een andere richting op moet. We vragen even de prijs van een taxi maar dit is echt veel te duur, terug liften dan maar. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn maar alweer bij de eerste auto krijgen we terug een lift, deze keer in de pick-up en helemaal tot aan een fancy hotel aan het water.
Hier genieten we van een frisse duik en het prachtige uitzicht aan het meer. We weten alleen nog niet zo goed hoe we terug tot aan de grote weg zullen geraken vanaf waar we de bus kunnen nemen. We zitten nu ook wel echt afgelegen dus hier zullen we toch een oplossing voor moeten vinden. Om het allemaal nog wat beter te maken vertrekt de man die ons een lift naar het hotel heeft gegeven ook net op het moment dat wij terug willen vertrekken. Deze keer zit de pick-up wel vol maar we mogen weer gewoon achterin de bak plaatsnemen en zo hebben we weer een lift tot aan de grote weg! Vanaf hier is het nog even de bus nemen en zo hebben we voor minder dan de prijs van een tour voor 1 persoon naar Masaya een schitterende dag gehad met ons 2 op 2 toplocaties😎!
’s Avonds willen we op aanraden van Jan en Annick nog een goed stuk vlees gaan eten in een mooi restaurant maar helaas is dit volledig volzet wanneer we aankomen😟. Omdat we onze maag toch moeten vullen gaan we dan via tripadvisor maar opzoek naar iets anders en zo komen we in een kleine burgerzaak uit. Hier hebben we de beste hamburgers sinds lang gegeten, echt heerlijk🍔! Een perfecte afsluiter van een echte topdag!