MEX4: Cenote Zacil-Ha

Mexico, Cenote Zacil-Ha

Langs de kust van Tulum ligt er een groot natuurreservaat dat we samen met Helena en Domien graag wilden bezoeken. De eigenaars van de hostel hadden ons verteld dat je hier zelfs met zeekoeien en dolfijnen kon zwemmen en dat je met wat geluk ook een panter zou kunnen zien. Dit sprak ons natuurlijk wel aan!
Omdat de weg in het park zeer slecht is, rijden er geen taxi’s of collectivo’s, we moesten dan ook een jeep huren maar de eigenaars van de hostel belden hiervoor naar “hertz” om dit voor ons te regelen. Eenmaal bij “Hertz” aangekomen bleek er toch ergens een misverstand geweest te zijn en stond er enkel een gewone, kleine auto klaar. Met deze auto was het onmogelijk op dat terrein te rijden dus vroegen we achter de jeep. Deze bleek dubbel zo duur te zijn tenzij we hem namen zonder verzekering, daar ging ons plan om naar het reservaat te gaan…😔😩
Omdat we onze dag niet wilden laten verpesten besloten we naar een van de vele cenotes in de buurt te gaan, dit is een natuurlijke waterbron midden in de natuur. Uiteraard zijn deze ondertussen wel wat commercieel gemaakt maar het blijft mooi en verfrissend om deze te bezoeken. We sprongen wat van de rotsen, snorkelden een beetje in de grotten, dronken wat lekkere cocktails en genoten verder van deze rustige dag.
Wanneer we ’s avonds terug in de hostel kwamen was het tijd voor Helena en Domien om richting Cancun te vertrekken, van hieruit hebben zij morgenvroeg een vlucht richting Cuba.
Zelf gingen we nog eens van die heerlijke en goedkope taco’s eten en hierna hadden we nog een gezellige avond met de andere gasten in de hostel, alweer een dag voorbij gevlogen!