BEL3: Snorkeldag Caye Caulker

Belize, Caye Caulker

Onze wekkers hebben we niet nodig vandaag, zoals altijd worden we vanzelf wel op tijd wakker en nu zeker want we gaan snorkelen! Stiekem heb ik hier toch wel echt naar uitgekeken πŸ˜†.
Na een goed ontbijt begeven we ons richting “Raggamuffin tours” en hier krijgen we onmiddellijk een snorkeluitrusting op maat. Wanneer iedereen zijn uitrusting heeft gaan we naar de boot waar we de bemanning leren kennen en nog wat meer info over de dag krijgen. Dit is nog allemaal redelijk formeel en we zullen nog een uur moeten varen eer we aan onze eerste stop komen om te snorkelen. Dit uurtje is natuurlijk wel goed om de andere passagiers wat te leren kennen maar wij hopen toch vooral zo snel mogelijk in het water te zitten 😊.
Eens bij de eerste stop aangekomen zitten we al snel in het water en zo begeven we ons plots tussen een aantal enorme roggen, een hoop vissen en 1 enorme zeeschildpad. In Akumal zagen we ook al verschillende schildpadden maar deze hier is toch nog een paar maatjes groter! 🐒
Dit bleek echter nog maar een voorproefje want bij onze tweede stop wemelt het van de “zusterhaaien” in het water. Dit zijn geen gevaarlijke haaien voor mensen maar ze zijn wel best groot. Zelf kan ik niet wachten om er bij te zwemmen en al snel ben ik omgeven door de haaien en ander grote vissen, zalig! Tessa is in het begin iets meer afwachtend maar ook zij waagt het erop en al snel voelt ze zich als een vis in het water πŸ˜‰.
Ook hier zwemmen nog verschillen roggen en andere vissen rond maar onze aandacht gaat natuurlijk vooral naar de haaien. We hebben hier tijd genoeg en genieten er dan ook volop van om deze dieren bezig te zien.
Wanneer we terug op de boot zijn is het tijd voor het middageten, Tessa krijgt een visgerecht en voor mij staat er kip op het menu, best lekker! Tijdens het eten heeft de kapitein ook al koers gezet richting onze laatste snorkelstop, hier zullen we het koraal een beetje beter gaan verkennen.
We worden in 3 groepen verdeeld en natuurlijk zorgen we ervoor dat we als eerste weg zijn, zo zien we hopelijk nog het meeste. Tijdens deze trip zien we onder andere een ale (zo een slangachtige vis), een baracuda, een stierhaai, vele kleurrijke vissen en we komen ook bij een aantal onderwatergrotten. Heel mooi om te zien allemaal en van ons mocht deze trip echt nog wel wat langer blijven duren!
Helaas zit het snorkelen er nu al op. We zullen wel nog 2 andere stops maken en op onze weg terug krijgen we cocktails en nacho’s à volonté. Op deze terugweg wordt Tessa trouwens ook nog even aangesteld als kapitein, de mannen probeerden haar weer te versieren denk ik πŸ˜‰. Een van de tussenstops bestaat eruit om zeekoeien te bezichtigen, hiervoor moet je ze natuurlijk wel eerst vinden en dit blijkt niet zo gemakkelijk. In tegenstelling tot deze voormiddag is het ondertussen ook bewolkt geworden en hierdoor is het zicht op het water ook minder goed geworden. Zelf spot ik samen met de kapitein nog wel een zeekoe in de verte maar wanneer we dichter willen gaan vinden we hem niet meer terug πŸ˜”.
Jammer genoeg voor de rest van de boot zien we verder geen zeekoeien meer en zo varen we verder naar onze laatste stop. Hier zit een grote school “tarpons” en deze mogen we voederen met wat sardines. Wanneer je de sardine boven het water houdt ontstaat er al snel een spektakel van uit het water springende vissen, wat zijn deze snel ondanks hun grote! Zelf probeer ik het ook een aantal keer en achteraf ben ik blij dat de vissen enkel de sardines hebben genomen en niet mijn vingers!πŸ˜ƒ
Uiteindelijk kunnen we terugblikken op een geslaagde dag en onze eerste echte snorkelervaring is een feit, dit smaakt zeker naar meer! Om onze dag af te sluiten begeven we ons ook nog even op straat, het is namelijk “Garifuna Settlement Day”. Dit is zowat de nationale feestdag voor de bewoners van dit eiland.

Filmpjes van tijdens het snorkelen: https://youtu.be/qbC3YECEe4I (We moeten wel nog oefenen om beter te filmen ☺)

Wat een wondere wereld die voor jullie open gaat. Ben toch een tikkeltje jaloers. Nog veel plezier! x