GUA12: Santa Cruz la Laguna

Guatemala, Santa Cruz la Laguna

Vandaag gingen we een eerste keer echt naar het meer zelf. Wanneer je namelijk vanuit andere plaatsen in Guatemala komt kom je altijd eerst aan in Panajachel (waar wij ook verblijven) en van hieruit kan je een boot nemen naar de andere dorpjes rond het meer, zoals San Pedro, Santa Cruz la Laguna, San Marco,…. Elk dorpje heeft zo zijn eigenheid. San Pedro staat bijvoorbeeld bekend om te feesten, San Marco is eerder een spiritueel dorpje en Santa Cruz was een beetje minder bekend en dan ook de plaats die wij wilden zien 😉. We hadden al wat op het internet gelezen over wat je hier kon doen en blijkbaar was er een leuk wandelpad richting het mini dorp Jaibalito. Eigenlijk waren er 2 wandelpaden naar hier. 1tje vanonder aan het meer en het ander vertrok hogerop in het centrum van het dorp, maar het tweede was weer minder bekend. Rarara dewelke wij dus gingen kiezen 😃.
Bij aankomst namen we dan ook een tuktuk naar boven want dit dorpje is echt in de bergen en als we dit al zouden wandelen waren we al uitgeput alvorens we de wandeling begonnen die we echt wilden doen😊.
Boven kwamen we aan op het dorpsplein waar kinderen een uniek spel aan het spelen waren (we hadden dit nog nooit eerder gezien..) We zagen ook een zaakje waar je een prachtig uitzicht had, hier moesten we dan wel iets gaan drinken😎! Van hieruit was het meer ook zo mooi en vredig! We snappen wel dat het bekend staat als 1 van de mooiste meren. Nadat onze smoothies leeg waren gingen we op zoek naar het wandelpad, echter niemand leek dit te kennen.. heel vreemd 😞! We sloegen dan ook maar random ergens de bossen in, in de hoop dat we juist uitkwamen en gelukkig kwamen we toch ook nog wat lokale bevolking tegen midden in deze dichtbegroeide natuur. Zij wisten wel over welk wandelpad we het hadden en stuurde ons de juiste richting uit! Straf trouwens hoe hard deze mensen aan het werken waren en het was snik, snik heet!
Na heel wat wandelen en zweten kwamen we aan in dit dorpje en gingen we op zoek naar het restaurant met een infinity pool waarover we gelezen hadden. Wat was deze plaats prachtig! Hier brachten we dan ook onze hele namiddag door! Zalig, nog zo eens echt relaxen!🍸🌴
Hierna namen we volledig uitgerust de boot terug, bestelden nog een pizza en kropen ons bedje in!