GUA3: Op weg naar Semuc Champey

Guatemala, Cobán

Amai, wat een verschrikkelijke dag!😢 Vandaag gingen we van Flores naar Semuc Champey. Dit is een plaats midden in de jungle waar je mooie waterpoelen hebt en een prachtig uitzicht (volgens het internet, dus laten we hopen! 😉) De rit zou een 8 uur duren met een comfortabel busje. Niet dus! We hadden al het gevoel dat de man die ons de tickets verkocht had ons had opgelicht en ja hoor, we betalen bijna het dubbel van de andere jongeren en zitten gepropt in een mini busje met 17 personen! (Normaal kunnen hier maar 16 personen in…) Het werd dus een helse tocht!😠
We reden over kleine hobbelweggetjes (dit zijn eigenlijk de grote wegen in Guatemala) waar je het echte leven in Guatemala tegen kwam. Gezinnen die zich aan het wassen waren in kleine vijvertjes, kinderen zonder kleren, vrouwen met eten op hun hoofd,… Best interessant om eens te zien maar helaas ook harde realiteit.😔 Na een 4tal uur stopten we aan in Coban. Deze stad heeft een groot shoppingcomplex met alleen maar dure merken! Dit was zo een groot contrast! Hier was ook een mc Donalds dus we strekten onze benen en bestelden een menu om terug op kracht te komen.
Vervolgens ging de rit verder. Na een 9 tal uur rijden kwamen we aan in Lanquin. Hier moesten we wisselen van transportmiddel omdat een minivan niet geschikt is voor de wegen die volgen. Eerst moesten we nog een half uur wachten en vervolgens waren we op weg naar onze hostel. Dit duurde nog een dik uur over EXTREME hobbels! Na 11uur reizen kwamen we EINDELIJK aan!😩 Het was ondertussen pikkedonker dus we zagen niets van het uitzicht. We dronken en aten nog iets en boekten een tour voor morgen. Nu dus maar hopen dat het hier geweldig is! Dan kunnen we de 11 uur durende tocht snel vergeten!😊