Yellowstone Dag 3

Verenigde Staten, Yellowstone north entrance

Na de koude nacht van gisteren hadden we ons nu beter voorbereid en dus hebben we ook beter geslapen. Omdat het park zo groot is en we niet betrapt willen worden op wildkamperen hebben we onze wekker al om 6u30 gezet, ideaal om de zonsopgang te zien πŸŒ…! Omdat aan de noordoostkant van het park ook de bekende “Beartooth pas” ligt rijden we deze op in het ochtendgloren. Na een prachtige rit van 40 mijl bereiken we het punt vanwaar we de befaamde “Bears tooth” kunnen zien. Onmiddellijk nadat we terug richting Yellowstone zijn vertrokken zien we plots een aantal witte punten over de bergtop uitkomen. Van ver lijken het wel ijsberen maar als ze eenmaal dichter komen, zien we dat het witte berggeiten zijn 🐐, deze blijken best zeldzaam horen we achteraf, sjansaars dat we zijn! Na deze indrukwekkende verschijning zetten we onze tocht langs de vele prachtige meren en vergezichten verder naar Yellowstone om aan onze derde dag in het park te beginnen.
Vandaag willen we naar de noord ingang van het park rijden, op papier zou dit een relatief rustige dag moeten worden. Na een aantal kilometer in het park te rijden en voor de verandering wat bizons tegen te komen zien we een man op een heuvel staan, uit nieuwsgierigheid stoppen we om te zien waar hij naar kijkt. Het blijkt te gaan om een coyote, wauw! Tussen de heide op de berg voor ons zien we het dier sluipen en jagen. Het is zo fascinerend om te zien en al gauw zijn we een half uur en vele foto’s verder. Nadat de coyote uit het zicht is rijden we verder richting noord ingang.
Tegen de middag en nog enkele dieren later is het tijd voor onze middagpauze, vermits we vandaag tijd genoeg hebben willen we eens uitgebreid koken. We houden halt bij een leuke picknick plaats langs het water en halen onze hele keuken-set boven. Op het menu staan gebakken patatjes, een slaatje van het huis en gehaktballetjes. We hebben een tijdje nodig om al het vlees te bakken en de patatjes eerst te koken en daarna te bakken maar oh, wat was dat een heerlijke maaltijd!
Ondertussen zijn we weer twee uur verder en rijden we via 2 enorm mooie watervallen richting de “mammoth hot springs”. Vlak voor we hier aankomen passeren we nog in het centrum van Norris, dit is het dorpje aan de noord ingang van het park. Hier zien we een grote kudde edelherten in het centrum van het dorp vlak langs een hotel. Ze genieten volop van het verse groene gras en we kunnen een aantal leuke foto’s met hen maken.
Een paar honderd meter verder zien we de mammoth hot springs al liggen, dit zijn gigantische hot springs die in verschillende niveaus liggen. We rijden eerst tot het bovenste niveau om van hieruit een wandeling te doen tot het middelste niveau. Weeral worden we getrakteerd op prachtige kleuren en spectaculaire vormen, wat maakt de natuur soms toch mooie dingen!
Na nog een korte tussenstop aan het onderste niveau keren we terug naar het centrum van Norris waar we nog even naar de edelherten willen gaan kijken. Met de camera in de hand gaan we weer op fotojacht. Al snel merken we dat de sfeer in de kudde minder rustig is dan voorheen, we besluiten dit keer op een veilige afstand (er zijn ondertussen ook 4 rangers in de buurt om al de onwetende toeristen op afstand te houden) de kudde in het oog te houden. Blijkbaar is het dominante mannetje nogal bronstig, eerst zien we hem de kudde nog rustig bij mekaar drijven maar al snel gaat het er heviger aan toe. Het bronstige mannetje begeeft zich eerst richting vakantie-huisjes waar hij iedereen naar binnen jaagt, later valt hij letterlijk auto’s aan die te dicht in zijn buurt komen om daarna nog even een solitair levend mannetje weg te jagen dat ook te dicht in de buurt was gekomen. Vanaf het terras van het visitor center, een veilige afstand, hadden we een goed zicht op heel het gebeuren. Uiteindelijk zagen we hoe hij nu jacht begon te maken op de vrouwtjes. Na een aantal mislukte pogingen had hij uiteindelijk toch prijs bij een vrouwtje. Gelukkig had ik (Bram) het fototoestel nog vast en kon ik een aantal spectaculaire foto’s maken van het bronstige mannetje in volle actie, zoals je op de foto kan zien was het een voltreffer! 😎
Na al dit spektakel was de zon weeral stilletjes onder aan het gaan, we besloten dan ook maar te vertrekken want we moesten nog een slaapplaats zoeken voor deze nacht. Na even rondrijden en zoeken zijn we uitgekomen bij Jims Canyon, nog gauw iets klein eten en slaaptijd!πŸ˜ͺ