GUA4: Waterpret Semuc Champey

Guatemala, Monumento Natural Semuc Champey

Het is duidelijk dat we hier in het regenwoud zitten, reeds bij het opstaan is het bewolkt en vochtig en het ziet er niet onmiddellijk naar uit dat dit snel zal veranderen. Gelukkig is het wel niet koud en al vlug vertrekken we met onze gids en de rest van de groep richting Semuc Champey.
Onze tour begint met een wandeling richting het uitzichtpunt over de waterpoelen. Het is een steile en redelijk stevige tocht die nog wat moeilijker wordt gemaakt door het natte weer. Ondertussen is het ook lichtjes beginnen regenen. Wanneer we boven aankomen zijn we echter vooral nat van het zweet maar we kunnen wel genieten van een prachtig uitzicht! (Waar we zodadelijk in gaan zwemmen!) Hiervoor wil je wel al eens even wandelen… 😁
Wanneer we terug beneden zijn is het tijd om af te koelen. We bergen onze waardevolle voorwerpen op in een locker en al vlug genieten we van een frisse duik in het heldere water. We springen van de ene poel in de andere en onze gidsen nemen ons mee naar enkele natuurlijke glijbanen en een leuke minigrot. Het speciale aan deze poelen is echter dat hier echt een grote, wilde rivier onder door loopt!
Na deze verfrissing is het middag en keren we even terug naar “Greengo’s hostel” om iets te eten. Dit is trouwens wel een beetje jammer, je hebt echt geen andere keuze dan hier te eten en de prijzen zijn best hoog… Hier storen de meeste mensen zich dan ook wel een beetje aan… MAAR het is wel lekker!😊
Wanneer iedereen klaar is met eten is het tijd voor het tweede gedeelte van de tour, we gaan op verkenning in een grottenstelsel! Bij de ingang krijgen we elk een fakkel en zo duiken we de grot in. Dat duiken kan je best letterlijk nemen want er komt heel wat zwemwerk aan te pas in de grot. Helaas hebben we hier een klein foutje gemaakt door onze watercamera niet goed te sluiten en is er water in gekomen😣, hopelijk komt dit nog goed… Voor de rest was het wel een leuke tocht door de grotten met een aantal leuke sprongen en avontuurlijke ladders.
Wanneer we terug uit de grotten komen heeft iedereen het best koud gekregen en nu staat er nog “tuben” op het programma. Bij het tuben lig je in een binnenband en vaar je zo een stukje rivier af. Op weg naar het vertrekpunt van het tuben komen we eerst nog een grote schommel tegen, deze moeten we natuurlijk ook nog even uittesten en zo verleggen er weer een aantal mensen hun grenzen.☺
Het tuben zelf stelt niet zo veel voor en Tessa is dan ook blij wanneer ze kan uitstappen en een dikke bloes kan aantrekken, haar lippen zijn ondertussen volledig blauw van de koude!😵 Het is al een hele leuke dag geweest maar door de koude is het nu misschien toch tijd om terug naar de hostel te gaan voor een warme douche. Alvorens het zover is komen we echter nog 1 brug over de rivier tegen waar we vanaf mogen springen. Dit is iets wat ikzelf en een aantal andere kerels niet kunnen laten liggen en na deze snelle sprong is het dan tijd om een warme douche te nemen!
Nu iedereen terug proper en warm is volgt er nog een leuke avond waarbij heel de groep van de tour samen aan tafel zit, een super leuke afsluiter van een geweldige dag!👌

Een filmpje van de leuke dag: https://youtu.be/nAvEZuQnKeY