GUA10: Op weg naar Lake Atitlàn

Guatemala, Panajachel

Amai het opstaan vandaag loopt niet van een leien dakje! My god, spierpijn dat ik had 😧! Ik kon amper nog bewegen en mijne dikke teen deed pijn 😭. Ondanks dat je het niet zou verwachten, had Bram toch ook spierpijn (lichtjes weliswaar, maar toch 😉)!
Vandaag gingen we ook nog eens voor de eerste keer de chickenbus nemen. Dit zijn de lokale bussen van Guatemala. Op het internet kan je heel wat horrorverhalen hierover lezen, over dat je bagage gestolen wordt enzovoort, maar de mensen die wij hebben leren kennen hadden hier enkel positieve ervaringen mee. Wij gingen het er dan ook zeker en vast eens op wagen.

We liepen kreupelachtig met onze bagage naar de bushalte. We waren nog maar net vertrokken toen er een bus langsreed en waarop ze volop begonnen te roepen waar we naartoe moesten. Haltes lijken hier dus niet nodig te zijn, want ze stopten in het midden op de straat, gooiden onze bagage op het dak en we waren al vertrokken. De bus zat zeker niet vol en de zetels zaten best goed! Tot nu toe zelfs beter dan in de vele collectivo’s (minibusjes). Betalen moet je pas wanneer er de geschikte persoon hiervoor langskomt. We wisten dat we 3x moesten overstappen dus we hielden dit goed in het oog, maar eigenlijk hielp iedereen ons super goed. Voor we het dan ook wisten kwamen we aan in Panajachel (een dorpje aan Lake Atitlan). Na deze ervaring kunnen wij alvast ook alleen maar een chickenbus aanraden! Je zit tussen de lokale bevolking en het is veel, maar ook echt VEEL goedkoper! (+-8euro voor 2pers voor ong. 90km)
We hadden nog geen slaapplaats geboekt in Panajachel, maar hadden wel een idee waar we naar toe gingen (van op booking.com). Echter kwam er een man op zijn fietske langs met de vraag of we nog naar iets op zoek waren hij bood namelijk privékamers met privé badkamer aan voor maar 100Q (12,5euro voor 2pers.) We gingen voor de zekerheid toch eerst even de kamer checken, je weet natuurlijk nooit hoe het eruit ziet, maar het was dik in orde! We boekten voor 2nachten en bijboeken gaat bijna altijd (we zitten nog in het laag seizoen.)😊

We gingen het stadje wat verkennen, maar buiten 100 souvenir winkeltjes en mensen die je iets willen aanbieden leek dit nog niet bepaald een mooi stadje.. Maar morgen staat 1 van de grootste markten van Latijns-Amerika op het programma en van hieruit kan je vlot de chickenbus nemen. (Ja morgen wordt het al de 2de keer dat we hem gaan nemen 😉)

Ook op de foto ziet die chickenbus er goed uit. Groetjes en nog veel leuke belevenissen ! Concetta