FL12: Everglades Nationaal Park + Key West

Verenigde Staten, Key west, florida

Rond 7uur werden we vandaag wakker op de parking van het visitor center. Na een kort ontbijt reden we rechtstreeks naar onze eerste tussenstop.
Na een korte wandeling waarbij we al een aantal mooie vogels zagen kwamen we uiteindelijk uit bij onze eerste alligator van de dag. Hij lag vlak langs het houten wandelpad en leek wel een standbeeld, zo stil bleef hij liggen!
Tijdens onze korte wandeling terug naar de auto zagen we in een iets groter meertje nog een grote alligator zwemmen. Hij was echter even plots onder water verdwenen als dat hij was bovengekomen. Het is best cool om te zien hoe alligators zo plots en geruisloos kunnen verdwijnen! Deze 2 alligators zouden ook ineens de laatste alligators worden die we te zien kregen. In dit gebied stond het water nog iets te hoog waardoor de alligators nog veel meer verspreid zitten.
We reden gedurende de voormiddag nog verder en stopten op enkele mooie plaatsen waarbij we de mangroves wat beter konden zien.
Tot nu toe hadden we trouwens nog nauwelijks of geen last gehad van de muggen waar men in de Everglades altijd voor waarschuwt. De vrouw van het visitor center had echter wel een lijn getrokken op de kaart en vanaf hier zouden meer muggen zitten. Ons leek dit wel mee te vallen tot we op het meest zuidelijke punt “flamingo” aankwamen. Zodra de auto geparkeerd stond werd deze echt omsingeld door de muggen!😨 We repten ons uit de auto, deden zo snel mogelijk muggenspray op en trokken zelfs een bloes met lange mouwen en kap aan ondanks de 30 graden buiten. Zonder was het echt niet te doen!
Gelukkig zaten er langs het water veel minder muggen, hier zaten we trouwens aan de zee! Onmiddellijk achter het visitor center van Flamingo was een kleine baai waar overtollig, vers water van de Everglades de zee inliep. Dit bleek de hemel te zijn voor zeekoeien en we zagen dan ook verschillende van deze reuzen in het water! Zowel volwassen dieren als kleintjes! Zwemmen met hen was hier wel geen optie vermits er blijkbaar ook krokodillen konden zitten.🐊
Het leek ons natuurlijk wel leuk om krokodillen en alligators op 1 dag te zien dus wandelden we nog eventjes rond in de buurt van de plaatselijke haven en langs een van de boten zagen we een krokodil in het water! Hij lag goed gecamoufleerd tussen het groenafval en dook weg wanneer we te dicht bij kwamen. Toch cool om ook een krokodil te zien in het wild!
Na deze tussenstop was het tijd om terug naar de ingang van het park te rijden en vervolgens koers te zetten richting Key West. Dit is een eiland in het zuiden van Florida. Vlak voor de ingang van het park stopten we nog even bij de plaats waar we vanochtend alligators hadden gezien om er hopelijk nog meer te zien. Het bleef echter beperkt tot de ene alligator op de kant die nog steeds niet verplaatst was maar deze keer wel even zijn bek open deed. Wanneer we bijna aan de auto waren werden we aangesproken door een Duits koppel van onze leeftijd en na een kort gesprek reden we achter mekaar richting Key West want zij hadden hetzelfde op het programma staan als ons.
Na een korte tussenstop voor een milkshake te drinken in een plaatselijke supermarkt kwamen we uiteindelijk na 2,5 uur aan in Key West. Julia en Sebastian checkten nog even in bij hun hotel en hierna zochten we een zaakje uit om te gaan eten. Na wat zoeken kwamen we uit bij het Hard Rock Cafe. Het eten was hier zeker niet slecht, Tessa nam een burger en ik een tacco. Wat echter wel tegenviel was de bediening en bij gevolg ook de rekening. Ik nam zelf een pintje voor 5 dollar (dit was goedkoop in vergelijking met veel andere plaatsen in Amerika) en Tessa wou een sangria nemen voor dezelfde prijs. De dienster zei echter dat deze sangria ter grote was van een shotglaasje en dus bestelde Tessa een medium. Dit bleek een groot glas te zijn maar de prijs bleek achteraf ook groot te zijn, 15 euro voor een sangria! Voelde we ons hier wel even afgezet…😠
Na nog even rond te wandelen in het dorpje gingen we terug naar het hotel van Sebastian en Julia en namen we afscheid van hen. Zelf reden we nog een klein stukje tot we op een goede parking stonden en zo zat deze dag er ook weer op!