GUA1: Op weg naar Flores

Guatemala, Flores

Vandaag gaan we naar Flores. Dit is een eiland in Guatemala, dus we moeten de grens oversteken. Nadat we de watertaxi genomen hebben vanuit Caye Caulker moeten we nog even wachten in Belize City vooraleer onze bus vertrekt. We eten een lekkere burger en wandelen wat rond tot het tijd is.
Het is een grote bus met alles erop en eraan (er is zelfs wifi!) en we zijn slechts met 5 personen! Zalig dus. Wanneer we aankomen aan de grens verloopt alles extreem vlot! We mogen onze bagage laten liggen en ze stellen geen vervelende vragen. Gewoon stempel, stempel en klaar! Trouwens je moet hier te voet doorsteken, best wel grappig. Er was een kleine jongen (ik schat 10 jaar) die ons de weg wees. We gaven hem wat geld, al vraag ik mij af of we hier wel goed aan doen, normaal horen ze namelijk op school te zitten…😕

We rijden verder en in nog geen 5 uur komen we aan in Santa Elena. Hier moeten we overstappen naar een minivan, omdat een grote bus niet mag binnenrijden op het eiland Flores. Een goed Engels sprekende man geeft ons heel wat uitleg over wat we allemaal kunnen doen en doet een hele hoop verkoopspraat. Ondanks dat we hier normaal niet intrappen, gebeurde het deze keer toch. We kochten onze bustickets naar Semuc Champey en vandaaruit naar Antigua. Vervolgens kende hij ook nog een hotel, waar het echt goedkoop was, in vergelijking met de hotels die we tegenkwamen op booking.com. Ook mochten we gratis hun kayaks gebruiken voor die prijs. We boekten hier dan ook 2 nachten. Nadat we ons wat geïnstalleerd hadden gingen we op zoek naar een leuk restaurantje. We zagen op een bord hangen ‘Pasta Pollo -15Q’ Dit is dus een pasta met kip voor 2 euro!! Deze wilden we dan ook zeker proberen en wat een goede keus! Het was veel en super lekker, mmm 😋. Dat deed deugd na zo’n reisdag.
Tot slot gaan we terug naar ons hotel om te gaan slapen. Wanneer we aankomen merken we dat we geen stroom hebben in onze kamer. Blijkbaar waren er werken in de kamer langs ons en was er iets misgelopen. Ze zouden dit morgen oplossen en de eigenares bracht ons een kaars 😊. Dit was best wel vervelend want we konden dus ook niets opladen. We uiten ons ongenoegen, vooral dat we natuurlijk niet betalen voor een kamer zonder stroom, maar ze vraagt of het goed is om dit morgen te bespreken. Afwachten dus…

Met een kaars, hoe ROMANTISCH !!!!!!