Yellowstone Dag 4

Verenigde Staten, Yellowstone south entrance

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg, we zullen van de noord ingang helemaal tot voorbij de zuidingang rijden. Omdat dit een rit is van dik 150 km zijn we weeral om half zeven opgestaan. Ons eerste doel is om richting de lower fall te rijden, er is ook nog een upper fall maar de lower is de grootste dus deze willen we het liefste zien. We hebben ook gehoord dat we hier zo vroeg mogelijk naartoe moeten gaan want later op de dag schijnt de zon recht in je ogen waardoor je de waterval niet goed kan zien en je al zeker geen foto’s kan maken.
Onderweg naar de waterval komen we natuurlijk ook nog wat dieren tegen, de meeste hebben we al eens gezien zoals de bizons, pronghorns en de reeën. Er is echter 1 plaats waar heel veel volk bij mekaar staat, hier moet dus wel iets te zien zijn! Wanneer we bij de massa komen mogen we door de verrekijker van een ranger kijken, hierdoor zien we aan de overkant van de vallei een roedel van 12 wolven die vermoedelijk een bizon gevangen hebben. Heel leuk om eens te zien maar zelfs door de verrekijker was het nog veraf dus hier een foto van maken was helaas echt niet mogelijk.
Na deze tussenstop arriveren we aan de lower falls, eerst nog even de tanden poetsen aan de sanitaire blok en dan zijn we er helemaal klaar voor. Omdat het na 3 zeer mooie dagen vandaag een pak frisser is vertrekken we goed ingepakt naar de bovenkant van de waterval. Na een korte maar krachtige wandeling bereiken we het punt waar de watermassa zich naar beneden stort, echt indrukwekkend wat een kracht hier van uitgaat! Wanneer we terug boven aan de auto komen zijn we gelukkig al een beetje opgewarmd door de geleverde inspanning.
Om de waterval van beneden af te kunnen bewonderen moeten we een stukje rond rijden tot aan de overkant van de rivier en ook hier volgt er weer een afdaling, deze keer bestaande uit 328 trappen (uncle Tom's trail)! Tijdens deze afdaling worden we trouwens nog een aantal keer geëntertaind door eekhoorns en chip Munks. Na wat leuke foto’s vanop het uitzichtsplatform volgen de trappen naar boven. Om in conditie te blijven en nog wat op te warmen besluiten we de trappen naar boven te lopen. Boven aangekomen heb ik het aangenaam warm gekregen maar Tessa is precies aan het koken, onze koukleum staat hier plots in haar topje op een moment dat rond ons mensen met mutsen en handschoenen rondlopen ! Best grappig om te zien! 😃
Omdat het weer vandaag zo koud en wisselvallig is zoeken we een plekje uit langs het Yellowstone meer waar we met de auto kunnen staan om te eten. We eten rap een broodje en zetten onze toch verder richting mudpots. Dit kan je het best omschrijven als pruttelende modderpoelen, de ene al wat heviger dan de andere en de ene stinkt al wat harder dan de andere. Het is door hun kleur natuurlijk ook iets moeilijker om hier mooie foto’s van te maken maar ook dit is toch weer indrukwekkend om te zien.
Op weg naar onze laatste tussenstop in Yellowstone, nog wat geysers, zien we nog een das die hevig in de weer is met een veld om te ploegen. Wanneer aankomen bij de geysers is het gelukkig weer wat opgeklaard en droog. Het speciale aan deze geysers is dat ze grenzen aan het Yellowstone meer, sommige ligger er vlak tegen en andere lopen over in het meer. Dit zorgt voor ongelooflijk mooie uitzichten!
Na alle pracht en praal rijden we Yellowstone buiten aan de zuid ingang en zo rijden we rechtstreeks het “Grand Teton” nationaal park binnen. Hier hebben we ook weer een gratis slaapplaats gevonden op een locatie met een enorm mooi uitzicht. Helaas is het redelijk mistig en een beetje regenachtig wanneer we hier aankomen maar toch kunnen we tijdens het koken van onze spaghetti genieten van het mooie uitzicht. Tijdens het koken hebben we ook nog buren gekregen op deze campeerlocatie, Linda en Matheos. Met hen hebben we nog een gezellige avond en we wisselen vele reisverhalen uit, zij wel iets meer dan ons vermits Linda al 7 maanden aan het reizen is. Nu zijn we wel zo dom geweest om onze koffer heel de avond open te laten staan waardoor onze slaapzakken ijskoud zijn, het beloofd dus een frisse nacht te worden!

(Dank u trouwens Gijs en Marlies, omdat we dankzij jullie deze best wel grote omweg gemaakt hebben naar Yellowstone! Het was meer dan de moeite, eigenlijk gewoon fantastisch! Een aanrader voor iedereen! 👍)