Via Waitomo richting Queenstown

Nieuw-Zeeland, Waikato

Zo, met pijn en moeite rol ik mijn bed uit. M’n benen voelen de kilometers van gisteren nog goed. Wat dat betreft staat er gelukkig voor vandaag niet iets pittigs op het programma.
We gaan wel op naar een nieuw avontuur. Vanmiddag vliegen we door naar Queenstown op het Zuidereiland. We eten de koelkast een beetje leeg tijdens het ontbijt en pakken dan de auto in.

Eerst op naar ‘Waitomo’. Onder de groene heuvels van Waitomo ligt een doolhof van grotten, zinkgaten en ondergrondse rivieren. De naam van het gebied komt van de Maori-woorden wai (water) en tomo (gat). Deze grotten van vooral kalksteen met een groot aantal stalactieten en stalagmieten is ook het thuis van een heel bijzonder beestje; de ‘Glowworm’
Dit is een larf waarvan de staart licht geeft om zo insecten te lokken voor voedsel. Om ze te kunnen bekijken hebben we een boottour door de grotten geboekt. Via gangen onder de grond vol met prachtige formaties van kalksteen worden we in een bootje gezet. Het is er super donker en we moeten stil zijn. Alleen dan blijft de ‘Glowworm’ gloeien. We mogen ook geen foto’s maken 😔. De boot wordt door iemand met behulp van touwen voortgetrokken. Zo stil mogelijk voeren we door de grotten. Het is een fenomenaal gezicht. Boven ons verschijnt iets wat het meest lijkt op een sterrenhemel. Er verschijnen in het donker duizenden kleine glimmende stipjes. Iedereen is sprakeloos. Na een kleine tocht door de donkere grotten is de tour over en tijd voor een lunch.

Lunchen doen we om de hoek bij ‘Huhu’! Weer een restaurantje wat wordt genoemd in de Lonely Planet. En terecht. We delen een aantal gerechten samen en hebben een mooi uitzicht op de glooiende groene heuvels. Alles is goed!! Van hieruit in 1 streep naar Airport Auckland. Onderweg nog even stress als we de file in rijden maar gelukkig zijn het maar weg werkzaamheden waarna we zo weer door kunnen en komen we ruim optijd aan op het vliegveld waar we de huurauto inleveren. Blijkbaar kijken ze niet zo nauw met een binnenlandse vlucht en voor we er erg in hebben zitten we al in het toestel. Mijn paspoort heb ik nergens hoeven laten zien.

Het is ongeveer 2,5 uurtje vliegen naar Queenstown. Deze stad ligt midden tussen de bergen en vliegtuigen hier laten landen is daarvoor een kunst op zich. Er is niks van te merken maar het uitzicht daarin tegen is waanzinnig. We vliegen boven het uitgestrekte gebergte en het is zo helder dat we delen land makkelijk kunnen herkennen aan waar we nog naar toe gaan. Tijdens het landen wordt het nog spectaculairder en vliegen we nagenoeg tussen de bergen. Zo een uitzicht tijdens het landen heb ik zelden gezien. Het lijkt wel een ‘scenic flight tour’. Op het vliegveld huren we onze nieuwe auto! Dikke bak zeg! ..... Lekker hoor, met zo een bak het eiland rond scheuren!

Ons hotel in Queenstown ligt nagenoeg in het centrum. Na het opfrissen lopen we het centrum in voor wat eten, hobbelen even het strandje op en doen een rondje langs de boulevard waar genoeg te beleven valt. Gezellig is het hier zeg! Het centrum is niet zo groot wat fijn is om alles te voet te kunnen doen. Wat zullen we slapen na vandaag! Truste.

Wat een schitterende foto's vanuit t vliegtuig, prachtig boven die bergtoppen. En nu weer nieuwe avonturen, kijk er naar uit wat jullie nu weer voor spectaculairs gaan beleven. Enjoy😊!! Liefs mam

Mams 2018-01-17 17:11:18

Wauw wauw wauw wat een mooie reis maken jullie toch! En het ziet er gezellig uit zo met elkaar hoor!