From Park to Prison

Verenigde Staten, Alcatraz

Ons ontbijtje hebben we vandaag zelf bij mekaar gezocht in de supermarkt en op een zonnig plekje in Union Square heerlijk van genoten. Deze plek delen we helaas niet alleen met de locals en toeristen maar ook met de zwervers, of vallen die ook onder de locals?? Het is het straatbeeld waar je als Nederlander niet zo gemakkelijk aan wend. Een vangnet vanuit de overheid is hier niet en bestaat dan ook voornamelijk uit de openbare prullenbakken waar ze al het bruikbare weer uit trekken wat wij als afval weggooien. Het ziet er zo mensonterend uit. Ik voel me al schuldig als ik een klein restje ananas weggooi... Maar om het om die reden dan tegen heug en meug naar binnen te werken... We hopen maar dat het alsnog op een goede plek terecht komt....

We willen vandaag weer vanuit Fisherman's Warf de mountainbike nemen en naar het Golden Gate Park fietsen.

Omdat het teruglopen gisteravond vanuit Fisherman's Warf heel erg meeviel gaan we nu lopend erheen. We lopen via de bekende Lombardstreet. Met zijn acht scherpe bochten heeft de straat de bijnaam gekregen van de meest kromme en bochtige straat in heel Amerika. Het is ontstaan uit de noodzaak om de natuurlijke helling van 27 graden (!!) te overbruggen, doordat deze te steil was om er met voertuigen te rijden. Leuk om te zien hoe al die auto's stapvoets door dat prachtige aangelegde groene parkje moeten rijden.

Bij de fietsenverhuur blijkt dat we een aardige inschattingsfout hebben gemaakt. Het is geen 20 minuutjes rijden naar het Golden Gate Park maar 45 min. heen en 45 min. terug. Tel dat op bij de tijd wat we nodig hebben om het hele park te bekijken en we komen te kort aangezien we optijd aanwezig moeten zijn bij de boot. We gaan ook niet 'high-speed' parkje bekijken, omdat het moet....

Plan B. Op het dichtstbijzijnde grasveld ploffen we in het zonnetje neer en lezen allebij lekker lui ons boek. Je kunt het slechter treffen...

Ja ja, dan is het zover! Om 17:40 vertrekt de boot naar Alcatraz!! We hebben ons voorwerk gedaan; het laatste weekeind voor onze vakantie hebben we beide films gezien; 'The Rock' en 'Escape from Alcatraz'. Vooral door de klassieker uit 1979 herkennen we ontzettend veel terug op het eiland en in de gevangenis. Er wordt veel gerestaureerd maar ondanks dat mogen we op veel plekken komen; de douches, de verschillende cellenblokken, de eetzaal, het ziekenhuis! Alles met een audio tour in het Nederlands. Samen met de historische informatie is het een heel indrukwekkend verhaal;
"Break the rules and You go to prison, break the prison rules and You go to Alcatraz"
De foto's laat ik de rest van het verhaal vertellen!! Dat zegt meer dan een lang saai verslag ;-)

Op naar morgen!
Bye Bye San Francisco hello...

Leuk om de foto's van de Lombardstreet te zien, hebben wij ook gelopen. Geniet met jullie mee😘.... Foto' s van Alcatraz erg indrukwekkend....

Saskia 2016-04-30 21:46:33

Yes! Weer een verhaaltje :) heerlijk om te lezen! Zo beleven wij het ook een beetje mee, geweldig! Gafe foto's van Alcatraz ook!! Liefs ons

Emiel en Kim 2016-04-30 23:15:47

Wat leuk jullie ervaringen te lezen Louis&Kirstin, de foto's brengt je nog meer in het verhaal. Ziet er super uit, mooi begin van jullie reis! Fijne dag nog! Hier gaan de ogen dicht 😴 Lfs Leonie

Leonie 2016-04-30 23:48:02

Heerlijk om jullie belevenissen te lezen, je schrijft vermakelijk 😉 De fiets is ook echt een van de leukste manieren om een stad te ontdekken! Geniet ervan aan the other side en kom maar door met die zonnige foto's..

Babette 2016-05-01 22:20:43

Leuk om het (uitgebreide) verhaal erbij ook te lezen; zo krijg ik ook nog een stukje geschiedenis mee!! Enjoy...

Annelies 2016-05-03 08:28:27

Wauw, best indrukwekkend dat Alcatraz zeg!