7 (Nationale) parken gehad, 1 te gaan...

Verenigde Staten, Zion National park

Vandaag gaan we ons laatste park bezoeken; 'Zion National Park'. Maar we hebben 'best for lest' bewaard! Als we de verhalen daarvan mogen geloven zou het daar heel indrukwekkend moeten zijn. In het hart van het 600km2 grote 'Zion National Park' ligt de door de Virgin River uitgeslepen Zion Canyon met zijn meer dan 900m hoge rotswanden. Vermoedelijk 13 miljoen jaar geleden begon deze rivier zich door de 120 miljoen jaar oude Carmelkalksteen heen te vreten.

We doen het rustig aan, niet te vroeg de wekker, nog even een douche, want je weet nooit waar je 's avonds weer terecht komt, bakken onze pancakes en rijden dan door naar Zion. Het park ligt niet ver van Bryce vandaan. Begin van de middag zijn we al in de buurt. We rijden het park binnen via de Highway 9, die overgaat in de 'Zion Mount Carmel Highway'. Via een tunnel van 1700m komen we uiteindelijk bij het Visitor Centrum aan! Wat we onderweg gezien hebben bevalt ons al. We zijn heel benieuwd naar de rest. De weg door het park zelf mag niet met eigen vervoer gereden worden. Daarvoor zijn er pendelbussen waarmee je bij elke halte kan in- en uitstappen. Bij het Visitor Centrum worden we weer heel fijn geholpen. De Ranger raad ons aan om vandaag niet de welbekende 'Angels Landing Trail' te gaan lopen ivm. de warmte. Ze drukt ons op het hart daarvoor morgenochtend heel vroeg de wekker te zetten en de eerste pendelbus te nemen. Dan is de temperatuur aangenaam en loop je niet als goederentrein achterelkaar aan. Voor vandaag besluiten we om de 'Hidden Canyon trail' te gaan lopen. Misschien combineren met de korte 'Weeping Rock' trail. Maar laten we eerst maar beginnen. De tijd is ondertussen voorbij gevlogen. Dus, willen we voor het donker terug zijn, moeten we nu wel fort maken.
Het blijkt een verrassend leuke tocht te zijn. We klimmen flink de berg op door scherpe haarspeldbochten en lopen langs de berg over smalle paadjes richting het begin van de Canyon. Ik ben al ietwat gespannen want de hoogte begint wel wat parten te spelen en ik ben niet heel stoer op grote hoogtes...
Het eind van de trail is het begin van de Canyon. Dus we kunnen door en we gaan door. Het blijkt een oneindig geklauter te zijn tussen stenen door, over stenen heen, langs water en over boomstammen. Totdat we bij een boomstam komen die over het water ligt tussen de rotsen. Dat vind ik een mooi punt om om te keren want we moeten de hele weg ook nog terug en hoeveel er nog voor ons ligt is niet in te schatten. We komen veilig terug en hebben verassend genoten van vandaag. Deze hadden we niet verwacht maar wel gehoopt. Een heel andere trail als dat we tot nu toe gehad hebben. Het heeft me wel wat kriebels gegeven voor morgen. 'Angels Landing'... Laat ik daar nog maar niet over nadenken. Eerst maar eens een avondje relaxen. We hebben een wat over de top 'RV-Resort' geboekt. Maar het zal onze laatste zijn en we vinden dat we het wel verdiend hebben. Morgen gaan we zien of we het echt waard zijn 😌 Nu eerst een pastaatje koken want we kunnen wel wat eten gebruiken voordat we gaan slapen.

Gaaf! Het ziet er zo mooi uit allemaal! En jullie zijn al echte bergbeklimmers :) Veel plezier! Dikke x van ons

emiel en kim 2016-05-17 11:34:45

Wauw, jullie zijn ook echte berggeiten zeg :-)! Ongelooflijk gaaf zeg. Dat jullie nog kunnen slapen 's nachts met al die indrukken die jullie opdoen! Blijf genieten samen daar.