Our final days @ the USA!!

Verenigde Staten, New York

De overige dagen van ons avontuur in New York en tevens onze laatste dagen in Amerika zijn niet net zulke rollercoasters geweest aan indrukken als de eerste 2 dagen in New York. Voor het gemak en om het verhaal boeiend te houden ga ik deze proberen samen te vatten in 1 reisverhaal.

Te beginnen bij zaterdag. De weersvoorspellingen voor zaterdag zijn niet al te best. Bewolkt, veel regen en een niet al te aangename temperatuur. Verre van ideaal om heerlijk door de 'streets' en 'avenues' te gaan struinen. We duiken daarom als 2 onervaren 'broekies' het museum in. En wel het 'American Museum of National History'. Volgens velen is dit een van de leukste musea én een van de meest leerzame ter wereld en ook nog eens bekend van de komische film; ‘Night at the Museum 1’!!
Iet wat laat op de dag, begin van de middag, komen we aan bij het museum en lijkt het alsof we moeten aansluiten in een eindeloze lange rij. Louis neemt zijn plekje in en ik ga vast vooruit, eens kijken hoe het er binnen uit ziet. Niet best, er wacht ons nog een flinke zigzag van mensen. Maar dan zie ik een bordje staan waarop lijkt uitgelegd te staan hoe je via een app ook toegangskaartjes kan kopen. Eigenlijk geloof ik niet wat ik lees gezien de rij die tot aan buiten staat. Maar het valt te proberen, eerst WIFI regelen en dan de app downloaden en voilà, toegangskaartjes gefixed. Bij een poortje met een mannetje in uniform laten we de telefoon zien en we staan binnen. Hoe makkelijk kan het zijn... Zodra we binnen zijn en een plattegrond onder ogen krijgen blijkt, zoals bijna alles in Amerika, dit museum is MEGA! Het heeft 4 GROTE verdiepingen met veel, héél veel verschillende thema's. En dit alles niet al te overzichtelijk. Géén looproute dus.
We beginnen op de bovenste verdieping waar de alom bekende dinosauruscollectie staat. Bijna alles is echt, waardoor je je als mens ontzettend nietig voelt tussen al die immens grote skeletten!! Na deze verdieping realiseren we ons al dat we keuzes moeten maken, voor dit museum heb je op z'n minst volle 3 dagen nodig. Wij hebben 4 uur... Goed ingeschat maar niet heus. Beginnersfoutje hoop ik.
Maar nadat we de Noord Amerikaanse opgezette zoogdieren in hun natuurlijke leefomgeving, het leven in de Oceaan ook met opgezette dieren, de Indianententoonstelling(NIET opgezet!!), de Menselijke Oorsprong en een paar verschillende volkeren hebben bekeken zijn we er ook wel klaar mee. Meer dan genoeg informatie voor vandaag. Buiten op de trappen ploffen we neer met een softijsje. Zo, dat was dat... en door!

We eten volkomen onverwachts in een leuk restaurantje vlakbij onze accommodatie. Een Mexicaans restaurantje en Tequila bar, 'Mojave'. De perfecte plek om samen de dag af te sluiten!

Zondagochtend zoeken we een tentje op wat ons wordt aangeraden in een blog. Via China Town in Lower Manhatten komen we bij 'The Butcher's Daughter'. Het is een leuke trendy lunchroom met funky personeel. De gerechten zijn voornamelijk vegetarisch en de meeste producten komen van lokale leveranciers. De verse sapjes zijn er heerlijk.
Via Little Italy en de metro stappen we vervolgens uit bij het WTC. Vanmiddag gaan we het 9/11 museum bezoeken. Zoals verwacht heel indrukwekkend. Het museum is gesitueerd rond de fundamenten van de 2 oorspronkelijk WTC gebouwen en dus onder en om de Memorial Pools heen die we vrijdag hebben bezocht. Er is natuurlijk veel beeldmateriaal maar er zijn ook veel tastbare materialen. Dat geeft de situatie een extra zware lading. Wel is het weer een heel uitgebreid museum met veel, héél veel informatie in het engels. Tegen de tijd dat er juist interessante stukken komen ben ik helaas m'n aandacht al een beetje kwijt. Los daarvan zijn we wel diep onder de indruk! De wanden met portretfoto's van alle bijna 3000 omgekomen slachtoffers komt zeker wel binnen. De slachtoffers krijgen zo daadwerkelijk een gezicht. Het getal is nu niet alleen een nummer maar geeft je hierdoor zoveel meer betekenis.

Op het gemakje nemen we de metro naar het 'Flatiron District'. We gaan vanavond gezellig een filmpje kijken in de bioscoop, 'Money Monster'. De kaartjes kopen we vast eind van de middag want de verwachtingen zijn natuurlijk hoog in New York. We hebben nog genoeg tijd voor een hapje. We lopen langs een leuk tentje; Beecher's. Ze maken er hun eigen kaas, hebben op de begane grond een café en in de kelder een restaurant; The Cellar. In de kelder genieten we gezellig van een hapje en een drankje waarna we doorlopen naar de bioscoop. Nu moet het komen. We hadden verwacht dat de bioscoop heel wat zou voorstellen maar niets is minder waar. We komen een kwartier voor tijd binnen en zijn de eersten... tegen de tijd dat de film begint zitten we met wel 5 mensen in de zaal... Wat een giller! In Apeldoorn zitten de zalen zelfs voller... Super suf. Maar ach, zodra de lampen uitgaan en de film begint heb je niks meer in de gaten en is het gewoon. Prima vermaakt samen!!

De volgende dag, maandag, pakken we het wat 'luchtiger' aan! De weersvoorspellingen zijn weer prima. Nadat we een heerlijk ontbijtje hebben genuttigd bij wederom een aanrader; ' Five Leaves' in Brooklyn, duiken we de straten weer in en zoeken het 'financial district' weer even op. We lopen langs Wall Street, de Federal Hall waar ooit de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring is getekend en de 'Charging bull', waarvan gezegd wordt dat het aanraken van z'n ballen geluk brengt. Nou, wij slaan deze keer over...

Uitgekomen op de kop van Manhattan en dus aan de rand van de Hudson River staat ons volgende avontuur te wachten. Een helikopter vlucht over New York City! Nou ja, erover heen is niet toegestaan. De helikoptervluchten hebben met tal van regeltjes te maken waarvan er 1 is dat er alleen over de Hudson River gevlogen mag worden ivm. geluidsoverlast. Helemaal prima, ons hoor je niet klagen. Kom maar op. Na de administrative rompslompen zitten we binnen 20 minuten in de lucht. Echt een magnifieke ervaring. We vliegen langs de wijk Brooklyn, rond het Vrijheidsbeeld, over de Hudson River, langs Manhattan tot halverwege Central Park waar we een scherpe bocht maken en we alweer op de terugweg zijn. Na amper 15 minuten staan we weer veilig met beide benen op de grond. Voor we het weten staan we ook alweer buiten maar met een waanzinnige ervaring!

Dinsdag willen we in Lower Manhattan een fiets huren en langs de Hudson River naar Central Park fietsen maar dat plan lukt niet helemaal. Iet wat slecht ingelezen... Dan maar de metro naar de onderkant van Central Park. We lopen het park door naar boven. Aan de bovenkant van Central Park ligt de buurt Harlem. Daar ligt het legendarische 'Apollo Theatre'. Het Apollo Theater is voor diverse muziekstijlen (en dan met name voor blues, soul en jazz) wat Carnegie Hall voor klassieke muziek is en Yankee Stadium voor honkbal: de plek waar je geweest moet zijn. Het belangrijkste theater ter wereld. Bekende namen zoals Jimi Hendrix, Michael Jackson, James Brown, Bill Cosby, Ray Charles, Otis Redding, Aretha Franklin, Diana Ross & The Supremes, Marvin Gaye, Stevie Wonder, Mariah Carey en Alicia Keys. Allemaal hebben ze gemeen dat ze hun grote carrière begonnen in dezelfde muziektempel op 125 Street in Harlem, New York City. En wij hebben gewoon kaartjes voor een gratis optreden. Via internet hebben we ons daar voor kunnen inschrijven.
Het lijkt erop alsof we ineens in een hele andere buurt terecht zijn gekomen en we de enige blanken op straat zijn. Misschien nergens voor nodig maar ik voel me toch iet wat ongemakkelijk.
Aangekomen bij het theater kunnen we buiten aansluiten in een lange rij die blijft groeien, de hoek om, de straat over en weer een hoek om. Bijzondere gewaarwording. Gelukkig is het een flink theater en is er plek voldoende voor iedereen. Van te voren was er weinig duidelijk over wat we konden verwachten. Het blijkt een optreden te zijn van 13 verschillende Zweedse artiesten, waarvan een TV show gemaakt wordt en in september groots uitgezonden gaat worden op de Zweedse tv. De hele show wordt aan elkaar gepraat door een komiek. Het is een avond vol met klappen, schreeuwen, staan, staan en nog eens staan. Wel erg leuk om eens mee te maken. Na bijna 3h zijn we wel opgelucht dat het er allemaal op staat en de show over is ;-) Nu zien dat we zonder kleerscheuren thuis komen. We sluiten ons daarom veilig aan bij de groep die ook richting de metro loopt die ons veilig thuis brengt in Queens.

Die helicopter vlucht , prachtige foto's weer....