Vrijdag 12 oktober 2018

Nederland, Soerendonk

Vandaag weer een schitterende dag.
Vannacht weer om 3 uur wezen kijken bij Ad. Hij lag rustig te slapen dus ben ik wel gelijk mijn bed weer ingegaan.
Om 7.30 opgestaan en beneden gekomen zag ik dat Ad een glas kapot gegooid had. Het lag een eind van zijn bed af dus we denken dat hij het weggegooid heeft. Toen beneden kwam zat hij niet overeind maar een beetje omhoog en begon gelijk te preken. Zo van je moet me hier weghalen en ik wil uit bed. Hij was totaal in de war. Ik heb hem rustig kunnen krijgen. Om 8.30 kwam Ester en Toos 2 ervaren rotten om hem te wassen. Hij had ontzettend veel pijn en liet zich met veel moeite verzorgen. Rianne is om 11.00 boodschappen gaan doen en ik ben gaan puzzelen. Als ik zit te puzzelen heb ik zicht op hetgeen Ad helemaal uitvreet. Hij was zeer onrustig. Zat aan zijn slangen te trekken. Ik ben toen maar bij hem gaan zitten. Hij praatte ook met een vreemde stem.
Om 12.00 uur kwam de dokter. Ze kon nog 2 dingen proberen. Rianne was intussen weer thuisgekomen dus ze zat er bij. Ze vroeg eerst aan ons of dit een wenselijke situatie was. Ad met zoveel pijn en verwardheid. Ad had volgens de huisarts een delirium. Ze kon een andere morfine proberen of Ad een slaapmiddel via de pomp geven. Die vraag stelde ze ook aan Ad. Ad wist niet zo gauw het antwoord en zei dat als ze morgen terug komt zei hem het antwoord zou geven. Dat kan niet zei de dokter want ze ging het weekend weg. Ze zou na het spreekuur terug komen om het met hem te bespreken.
Toen zij weg was kwam Mandy. Een verzorgster van ZuidZorg die nu in een ander team zit.
Om 14.00 kwam mijn schoonvader met Toos nog even. Mijn schoonvader kwam kwam bij mij in de tuin zitten. Ik zei tegen hem of hij nu voor mij kwam of voor zijn zoon. Want je zoon ligt in de kamer zei ik. Mopperend stond hij op en ging bij zijn zoon zitten.
Om 15.00 kwam Dorothe met Mila en Nienke. Om 5 uur kwam de huisarts weer en stelde de vraag andere morfine of slapen weer aan Ad maar er kwam geen antwoord. Toen vroeg ze het aan ons. Ze had inmiddels besloten om Ad een slaapmiddel te geven zodat hij geen pijn meer had en rust kreeg.
We hadden nog tot 18.30 de tijd om afscheid te nemen voor zover het kon. Iedereen was aanwezig. Om 19.30 kwam het Vtt team om de morfine pomp inclusief slaapmiddel klaar te maken en hem er op aan te sluiten.
Hij kreeg ook een een slaapmiddel ingespoten zodat hij al in slaap viel voordat de werking zijn werking kon gaan doen.
Het was een hele emotionele avond. Hij is nog niet dood maar je hebt geen contact meer met hem.
In zijn slaap was hij rustig en had geen pijn meer.
We hebben met zijn allen friet gegeten en een flinke borrel gedronken.
Om 23.00 ur heeft het Vtt team nog gebeld of allles goed ging. En dat deed het. Om 0.15 was iedereen vertrokken en gingen wij ook naar bed.