Dinsdag 9 oktober 2018

Nederland, Soerendonk

Vandaag een schitterende dag.
Vannacht heb ik om 3.00 uur de wekker gezet en ben gaan kijken hoe het met hem ging. Hij lag er rustig bij en ben dan ook gelijk weer naar bed gegaan.
Deze keer om 7 uur opgestaan. Na een sigaretje ben ik om 7.30 met de auto van Ad naar de garage gegaan. Hij moet voor een 30.000 km beurt. Dat is hier niet zo eenvoudig want de garage is in Weert. Er stond vervangend vervoer voor me klaar. Tussen Weert en Soerendonk stond een file. Moest dus op de terug weg via een sluiproute.
Om 8.15 weer in Soerendonk. Koffie gezet en ontbijt gemaakt. Om 8.30 kwam Ester voor de verzorging.
Die was om 10.00 uur klaar. Om 10.30 stond Kelly voor de deur om de morfine pomp te vullen. Zij moest eerst overleg met de huisarts want de dosering moest verhoogd worden. Daarnaast slikte hij voor de wasbeurt 2 pilletjes tegen de pijn en zij stelde voor om een naald aan te brengen in zijn been dan kon hij voor de wasbeurt daar een spuitje extra morfine in krijgen. Dat moest in overleg met de huisarts.
Om 11.00 kwam Dorothe en Wil en Guus. En om 11.15 kwam de huisarts. Een hele aardige vrouw.
De plannen die Kelly met hem had vond de huisarts een goed idee en werden uitgevoerd.
De huisarts vertelde dat de Hb in zijn bloed weer gezakt was maar dat ze er geen bloed bij ging doen. Door het extra bloed wordt de tumor sterker gevoed. Het kan nog een lange lijdensweg worden omdat de tumor zo lokaal zit. Als hij nu uitzaaiingen had naar nier of longen dan zou het eerder afgelopen zijn. Deze tumor groeit alleen maar in zijn bekken en raakt dus eigenlijk geen fitale onderdelen.
Het enige dat ze kan doen is de pijn verlichten en dat doen ze met het verhogen van de morfine.
Dorothe opperde om voor donderdag de wensambulance te bestellen om nog een dagje te gaan vissen. Ze zou bellen of dat mogelijk was.
Om 12.00 uur was iedereen weer weg en na een telefoontje van de garage ben ik de auto weer gaan halen. Toen ik terug kwam was Tim er. Die is een uurtje gebleven. Daarna was het rust in de tent en kon Ad geen slapen. Door de verhoging van de morfine was hij helemaal van de kaart. Hij heeft stevig liggen snurken. We nemen aan dat hij dan geen pijn meer heeft en dat is goed. Dorothe kwam nog langs met de mededeling dat de wensambulance geregeld was. Dus we gaan donderdag vissen.
We hebben hem wakker gemaakt voor het eten. Rianne heeft hem de boerenkool gevoerd en het smaakte hem wel.
Om 19.15 kwam Jacqueline om hem klaar te maken voor de nacht. Ze heeft hem eerst een spuitje in zijn been gegeven. Dat middel werkt na een kwartiertje. Je kon aan hem zien dat hij minder pijn had. Het is eigenlijk geen spuitje. Er zit een klein buisje in zijn been waar hij geen last van heeft en daar spuiten ze dan morfine in. Voordat ze dat doen moet ik eerst controleren of ze de juiste hoeveelheid doen.
Toen zij klaar was is Ad rustig gaan slapen. Vannacht zet ik de wekker weer om 3.00 uur.