Woensdag 5 juli

Nederland, Heumen

Easy rider
Met nationale trots moet je vaak oppassen, voor je het weet haalt iemand Piet Hein of de VOC erbij. Maar ik vind het prettig dat wij bekend staan als een land van fietsers. Bejaarde echtparen die met blosjes op de wangen door de weilanden ploegen, vervaarlijk zwierende stelletjes in de nacht, scholieren op een dijk: een prima imago. Natuurlijk zijn we niet zo stijlvol als de Italiaan op zijn Vespa, of zo stoer als de Yank op zijn Harley, maar van fietsen krijg je gratis mooie benen en conditie. Bovendien worden jonge karakters gevormd door tegenwind en slagregen, kijk maar naar de aangrijpende ontbijtkoek- en pindakaasreclames.
De vraag is alleen: houden we dat beeld nog overeind nu er in Nederland meer elektrische fietsen worden verkocht dan normale? Steeds vaker ook hele gevaarten met malle dikke banden, voor het juiste Harley Davidson-gevoel. Boudewijn de Groots ‘eenzame fietser’, altijd ‘kromgebogen over zijn stuur’, is een ‘easy rider’ aan het worden. En het langverwachte antwoord op de vraag hoe sterk hij is, klinkt weinig heldhaftig: dat hangt af van zijn accu.

P.s.
Met de extreme weersomstandigheden van vandaag moest ik dit beeld, tijdens tientallen km’s met volle wind tegen op de normale fiets, wel wat bijstellen. Om het geraas van wind te overstemmen zong ik luidkeels de Janis Joplin song “Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes E-bike".

Hou vol Ton Na regen komt zonneschijn.. Van het weekend weg warm. Tot later 🤗😌

Rob 2023-07-05 21:59:51

Morgen een heel stuk beter😁

Myrna Lutterman 2023-07-05 22:06:22

Wat een karakter om vandaag op de fiets te stappen. Vanochtend drie keer een NL Alert ontvangen op de telefoon. Een keer was niet voldoende, waarschijnlijk. Drie keer maakt meer indruk. Afgelopen zondag 80 kilometer gefietst vanuit Putten naar Amsterdam. Door de Flevopolder. 80 kilometer tegenwind (zonder tegenwind is de Flevopolder al vrij dodelijk). De fiets hangt nu even in de wilgen :-). En jij stapt bij code rood op de fiets. Wind en regen. Chapeau. De komende dagen mooi weer. Veel plezier en geniet ze!

Remco 2023-07-05 22:15:03

we hebben vandaag regelmatig aan je gedacht. Toen wij aan de tentstokken hingen vanwege de storm, en stoer dat je toch op pad bent gegaan

ilonca 2023-07-05 23:02:22

Na de code rood toch weer tijd voor je ervaringen aan je elektronische iPad te vertrouwen. En voor vandaag je kuiten weer te trainen. Hier is de ravage van Poly nog te zien. Dus voor mij vandaag een opruim dag. Tot morgen.

Jeanne 2023-07-06 07:57:30

Gelukkig ben je heelhuids de storm doorgkomen!Vandaag weer prachtig weer….geniet ervan.

Hanneke 2023-07-06 09:17:10

Grote ravage hier in de buurt. Zeker tien bomen ontworteld of ronduit afgeknapt. Leek me een beetje link weer om te fietsen.....

Natascha 2023-07-06 19:00:41

Volop avontuur in eigen land. Komende dagen tropisch warm dus op tijd pauze op een terras met een ijskoud biertje Sterkte en veel plezier

Lida 2023-07-06 19:41:25

En je scheiding nog steeds in het midden? Mijn krullen zijn eruit en moest een paar.keer.lopen en dat maar over een afstand van 7 km.