Onderweg

Duitsland, Kalkar

Gisteren vertrokken voor mijn nieuwe reis naar Boedapest. In de namiddag in Wijk bij Duurstede aangekomen. Het weer werkte niet mee voor een ontspannen fietstocht. Harde wind, vaak tegen, met temperaturen tussen 15 en 18 graden. Vandaag dezelfde weersomstandigheden als gisteren, maar met wat regenbuitjes erbij tijdens de tocht door het land van Flipje. Links de Rijn en rechts de fruitbomen. Tientallen hectaren aaneengesloten met fruit. Tussen de bomen rondtollende glittermolentjes, luide doffe klanken, lijkend op geweerschoten, en luidsprekers met het geluid van krijsende vogels, alles om de spreeuwen en andere gevleugelde gauwdieven bij het rijpe fruit weg te houden. Vervolgens langs de Waal door Nijmegen, altijd leuk en dan door het passeren van een klein hekje op het fietspad, ineens zonder mondkapjes de Duitse grens gepasseerd.

Oortjes
“Geen idee, maar misschien begrijp ik je vraag niet goed”. Het meisje op de geel-blauwe ov-fiets- wie heeft die kleurcombinatie verzonnen - schuin naast mij wachtend op groen reageerde niet. Ik draaide mijn hoofd verder om en zag golvend blond haar waaronder witte plastic staafjes ter hoogte van de oren zichtbaar waren. Oortjes.
Dit meisje vroeg mij niets. Was ze in gesprek met zichzelf?
Hardop in jezelf praten in het openbaar stond vroeger bekend als levensgevaarlijk, maar sinds de komst van draadloze oortjes weet ik niet meer wie psychische problemen heeft en wie niet.
Dit was niet de eerste keer dat ik, verrast over zoveel belangstelling van een jeugdige onbekende, antwoord gaf om daarna te ontdekken dat de vraagstelster zit te bellen en mij aankijkt alsof ik debiel ben.
Die oortjes veroorzaken constant misverstanden.
Net zoals ik soms sta terug te zwaaien naar mensen die iemand achter mij begroeten. In een poging niet onbeschoft over te komen, sta ik onophoudelijk voor lul.
Het is ook geen gezicht, die witte dingen in je oren. Alsof je een trommelvliesbloeding probeert te stelpen met een tampon. Je kunt je ook afvragen of 280 euro niet belachelijk veel geld is voor een paar mislukte wattenstaafjes. En dan, Is het niet asociaal een compleet zintuig af te sluiten van je omgeving.
Zelf heb ik op eenzame momenten ook oortjes in. Ik ben meer van de ouderwetse oortjes met draden, die naar mijn broekzak leiden.
Met mijn 2015 oortjes luister ik. Ik praat niet tegen ze en hoef geen angst te hebben ze te verliezen.
Die wireless oorsmeerstoppers houdt iedereen ook de hele dag in, maar daardoor heeft het arme kassameisje in de supermarkt nu geen idee of de klant naar haar luistert of naar een podcast. Ze hoopt het laatste, want zij weet niet wat grappig is aan de vraag ‘wilt u daar zegels bij?’

Bij de foto’s:
Zelfbediening kersen kopen
Land van Flipje
Wilde paarden met paars

Ton wat moedig dat je dit aandurft in deze rare tijd. De kop is er af en voor ons weer een ouderwets leuk verslag over een alledaags dingetje. Veel plezier, goede reis en blijf gezond.

Lida 2020-06-30 19:48:21

hi ton, ondanks dat het geen 'heerlijk weer' is, vind ik het 'weer heerlijk' om je verhaal te lezen! Succes met fietsen!

Claire 2020-06-30 19:50:24

Wat leuk dat je deze nieuwe uitdaging weer aangaat. Heel veel plezier en hopelijk wat beter fiets weer tijdens de reis!!

Lisa 2020-06-30 20:00:31

Ton. Ik wens je weer een prachtige reis . Met beter weer als vandaag. En ga weer genieten van al je leuk beschreven belevenissen!

Marja 2020-06-30 20:03:31

Bikkel, veel goed weer toegewenst en geniet ervan en groeten ook van Wil

Theo Westerveld 2020-06-30 20:24:25

Hoi Ton, je bent ons ontsnapt We hadden je vertrek iets later gedacht. We wensen je een veilige en mooie reis en gezond weer terug. Een prachtig en mooi verslag wij genieten hiervan. Aan die Philips oorbellen moeten we allen nog even wennen. Mogelijk in de toekomst dat ze ook direct kunnen vertalen?

Ted & Jeanne 2020-06-30 20:30:46

Veel fietsplezier en doe me een lol hou het heel! Wij fietsen nu in Zd-Frankrijk, heerlijk warm. De wattenstaafjes komt heel bekend vooršŸ¤£

Han 2020-06-30 21:00:20

Hoi Ton, Dit keer volg ik jou op een andere manier. Niet op de fiets achter je aan of wachtend op de camping, maar in de stoel achter mijn pc. Ik wens jou een fijne fietstocht en ik blijf je zeker volgen.

Pierre van der linden 2020-06-30 21:28:29

Wat een heerlijkheid om je literaire uitingen weer te mogen lezen. In gedachten fietsen we met je mee. Godā€™s speed Ton.

Pierre 2020-06-30 21:31:18

Hoi Ton, Wat goed dat je weer "en route" bent! Ik verheug me erop je fantastische stukjes weer te lezen; het eerste is meteen al raak en smaakt zeker naar meer. Mooie foto's ook trouwens. Ik wens een prachtige en behouden tocht met veel mooie ontmoetingen. Goede reis!! Geniet ervan en blijf veilig, heelhuids en gezond.

Marleen 2020-06-30 22:16:33

Hoi Ton, je hebt meer lef dan wij om op fietsreis te gaan. Vorig jaar fietsten wij naar Budapest en zouden dit jaar vanaf daar doorfietsen naar Constanca. Corona besliste echter anders. In gedachten gaan we met je mee en wensen jou veel plezier en mooie ontmoetingen. Alvast dank voor je uniek geschreven stukjes.

Henk en Ineke (Rome) 2020-07-01 00:21:33

Hoi Ton, Net als bij je eerdere fiets avonturen Zal ik je weer volgen en je leuke verhalen met veel plezier lezen. Het is een rare tijd waar in we zitten en dan vind ik het knap van je dat je deze uitdaging aan durft. Ik wens je veel veilige kilometers toe. Groetjes Henk en Ankie

Henk van Ewijk 2020-07-01 07:06:10

Veel ontmoetingen toe gewenst Ton! Een Hollandse Germaan langs een historische lijn. Ga je echt het verschil zien tussen de Romeinse deel en Germaanse deel (je zult vast wel een paar keer de Rijn moeten oversteken. We zijn weer benieuwd naar je observaties vanaf de fiets. Stja die Romeinen hadden het in onze ogen goed voor elkaar, en toch ze zijn uitgestorven. Of toch niet? Benieuwd of jij ze nog gaat ontmoeten. Succes en veel avontuur toegewenst, Joop

Joop 2020-07-01 07:45:40

Het is heerlijk met charly om 7 uur s,morgens, ook hier wattestaafjes ha ha. Ik geniet van hazen groter dan charly en die blijft heeeeel lang kijken.ik maak mijn 10.000 stappen per dag makkelijk. Groetjes

Jopie 2020-07-01 08:31:37

Wat leuk dat je toch weer op de fiets bent gestapt voor een geweldige route. Ik lees graag mee want dan reis ik een beetje mee. Enneh.....je bent niet de enige die zwaait, of antwoord geeft, of zich afvraagt met een gestoorde te maken te hebben. Vreselijk dat gedoe met die oortjes.... Ik ben benieuwd naar je avonturen en leuke stukjes. Goede reis, Natascha

Natascha 2020-07-01 08:58:07

Hi Ton.wist niet dat je al op weg was naar je volgende avontuur. ik ken je nu al een tijdje en weet dat je een verstandige vent bent en weet dat je onder allerlei omstandigheden je zelf gezond zal houden. ook in deze coronatijd. Ik wens je een fijne fietsreis met leuke voorvallen en ontmoetingen. blijf je volgen.

albert 2020-07-01 12:35:07

Heerlijk om vanuit onze luie stoel met je mee te reizen. Geniet ervan. Groetjes.