Langs de Adige

Italië, Montagnana

Incidente
Het moest er een keer van komen. In groepen, soms meer dan 15 man, razen ze met hoge snelheden over de smalle fietspaden.
Het is zaterdag en tientallen groepen komen me tegemoet of halen me in op het gladde asfalt langs de rivier de Adige terhoogte van Trento. In veelkleurige strakke pakken rijden ze luid converserend met tweeën naast elkaar en dwingen je om zelf zo dicht mogelijk langs de rand te blijven rijden.
Als ik aankom rijden zie ik het van afstand: incidente! Midden op het pad ligt een jongen op zijn rug met eromheen de amateur wielrenners. Een oudere renner, waarvan het tricot door een bolling rond zijn middel wat erg strak zit, houdt met gestrekte armen zijn windjack vast, zoals een toreador zijn capa, om het slachtoffer uit de zon te houden. Druk gesticulerend wordt het ongeluk door de omstanders besproken. Als uw reisverslaggever moet ik dichterbij proberen wat opnamen te maken. Maar moet ik dan bang zijn om hierop commentaar te krijgen in het land van de schaamteloos brutale paparazzi. Toch maak ik de foto's en een filmpje zo min mogelijk opvallend.
Even dreigt er een opstootje als passerende renners zich door en langs de wegversperring proberen te wurmen. Zelfs met stemverheffing blijft het Italiaans mooi klinken. Als de ambulancebroeders zich over de jonge -niet wielrenner- K hebben ontfermd vervolg ik mijn weg.

Verona
Na 2 dagen flink doortrappen beland in Verona. Hier wilde ik in ieder geval wat tijd doorbrengen. Velen denken bij Verona vooral aan de Arena met zijn beroemde operavoorstellingen en aan de tragische liefdesgeschiedenis van Romeo en Julia, maar in deze gezellige stad is veel meer te zien. Ik heb er een halve dag doorgebracht,. Tekort natuurlijk maar er komt nog zoveel moois op mijn reis.
Aan de Arena ontkom je niet, dus langs gefietst. Vervolgens naar het hart van Verona: het fraaie Piazza delle Erbe, het voormalige Romeins forum, dat omringd wordt door oude huizen en paleizen, waarvan sommige met beelden en fresco's versierd zijn.
Op het filmpje zie maar half hoe mooi dit plein is.

de foto's
Eind juni en het had gesneeuwd in de Alpen van Zuid Tirol.
Incidente in bicicletta.
De aardige serveerster in restaurant Val del Tasso.
Deze prachtige zonnebloem mogen jullie wel bekijken, maar hij is bestemd voor mijn geliefde P.
Één van de vele prachtige pleinen in Verona.
Deel van de publiekstrekker nummer 1: Arena in Verona.
En het balkon van Romeo en Julia.

Feest van herkenning, eerst veel fruit en daarna druiven. Verona plaatje, geniet ervan !

Han 2017-07-02 21:18:08

Veel plezier nog in het mooie Italië. Het weer is ook goed zo te zien.

Lida 2017-07-03 15:38:47

Het is werkelijk waar prachtig: Nog even en dan mag ik ook genieten van bello Italia!

Patricia 2017-07-04 09:10:54

Veel plezier in Italië .

Astrid 2017-07-04 11:16:10

een allemachtig prachtig verslag. Je weet het die wielrenners, zeker in een groep, heel sociale mensen