Zweden 2

Zweden, Bovallstrand

Tochtje

“Leuk tochtje” hoorde ik hem zeggen, toen ik over mijn stuur hangend tussen het hijgen door nog net kon uitbrengen dat het the North Sea Cycle Route was. “Leuk tochtje” Hij straalde een vriendelijke minachting uit en glimlachte veel. Dat gaat goed samen met minachting.
De man van de wereld, de betweter of de persoon met een duidelijke mening en kijk op bijna alles. We kennen het type, ze worden liever niet onderbroken. Onderbreek je ‘m toch dan wordt hij niet boos, hij sluit alleen even de ogen, trekt de wenkbrauwen op en houdt zijn adem in. Vervolgens gaat hij door waar hij gebleven was. Ik zal ze ook nooit proberen te overtuigen. Wie iets niet wil verstaan, verstaat het niet, wat je ook zegt. Wie er geen oog voor heeft dat het geluk om de hoek voor het oprapen ligt is toch al reddeloos verloren. Op reis - nee, noem het beslist geen vakantie - zijn ze voortdurend op zoek naar unieke en authentieke ervaringen, veelal alleen op te doen door in contact te treden met de lokale bevolking en dingen mee te maken, waarvan ze achteraf kunnen zeggen dat het hun kijk op het leven heeft gekanteld. Going native.
Meestal heeft de wereldwijze reiziger het thuis helemaal voor elkaar, maar - zo zit de menselijke psyche in elkaar - hij voelt de onbedwingbare behoefte naar een plek te gaan waar alles ontbreekt of op zijn minst het comfort een paar gradaties lager ligt.
Het is niet toevallig dat ze ook altijd dat ene unieke strandje op Sicilië weten waar alleen maar Sicilianen komen. “Wat doe je daar dan met je vreemdelingenhoofd” zou Ik willen roepen “ laat die Sicilianen toch op het -waarschijnlijk nog enige strandje - waar ze koppen zoals die van jou niet wensen te zien” maar natuurlijk zeg Ik dat nooit.
Strandje, het is subtiel opscheppen met kennis van het onderwerp door het gebruik van verkleinwoorden.
Buitjes volgens de weerman, maar die regenen je wel zeiknat. Probleempjes bestaan niet voor de zelfverzekerde leidinggevende, maar die heeft wel een onmisbare steuntje nodig van zijn psycholoog’.
Met het gebruik van verkleinwoordjes suggereer je dat het onderwerp geen geheimen voor je heeft
Tochtje? Geen serieuze business dus en juist door het een tochtje te noemen denkt hij zelf meer serieus genomen te worden. Mijn tochtje is erdoor onderworpen aan inflatie.
“Nou heeft dit meneertje toevallig wel een beetje verstand van dit fietstochtje en hoe het werkt in deze landjes, dus dat zou ik maar eventjes van mij aannemen” zou ik ‘m willen zeggen, maar ik doe het niet.

Foto’s

Veerponten, bruggen en behulpzame wegwijzer.

Weer een best collumn(pje) Ton. Iedereen heeft wel iemand in hun kennissenkring(etje) Misschien ben ik wel zo'n etter(tje)?

Arthur 2019-07-09 21:00:03

Nou Ton, wij hebben alle respect voor jouw tocht(je)!

Peter en Marja van den Bor 2019-07-09 22:43:19

Mooi beschouwend geschreven !

Pierre 2019-07-09 22:54:52

Hoi Ton dat was een gezellig gesprekje ,en dan ook aardig blijven . Ik hoop dat je geniet van Zweden . Een goede reis ,groetjes van ons .

Theo en Wil Westerveld 2019-07-09 22:57:39

Weer een prachtig verhaal, dank je wel!

Marja Huijsman 2019-07-10 08:45:39

Mooie wolkjes daar.

Marian 2019-07-10 09:11:46

Helaas, zo te lezen blijkt dit soort mens ook in Zweden te overleven. Maar ... hij levert een pracht van een verhaal op🥰

Patricia 2019-07-10 09:35:34

Hahaha.... tochtje..... nou die man heeft nog nooit zadelpijn gehad....

Natascha 2019-07-10 11:12:14

Mooi verhaal weer Ton. Al elanden tegen gekomen.