Schotland 3

Verenigd Koninkrijk, City of Edinburgh

Metafoor

Nadat er weer gedoe was ontstaan over het klimaatakkoord, wat opnieuw uitstel tot gevolg heeft, fietste ik in de buurt van het Scotse Edinburgh de ene na de andere heuvel op. Een gelukkige samenloop van omstandigheden, want flink trappen wil nog weleens helpen de beelden van naderende doem en catastrofe te verdrijven. En die rottige woede, jegens de eikels die verandering tegenhouden vanwege politiek gewin. Langzaam infaseren oftewel afremmen is het nieuwe doorpakken en “na mij de zondvloed” kan letterlijk worden genomen.
Misschien moeten we daar eens hysterisch over doen, voordat dat hele kleine stukje aarde, dat voor een flink deel onder de zeespiegel ligt, nog kleiner is geworden en we ons in 2060 met z’n allen op het strand bij Zwolle realiseren dat immigratie toch niet onze grootste zorg was, achteraf gezien.
Of “komt goed, mensen, we verzinnen wel wat.” Het klimaat komt door technologisch vernuft, menselijke veerkracht en toeval weer op zijn afgekoelde pootjes terecht”.
Bovenop de zoveelste heuvel nam ik hijgend plaats op een ruw in elkaar gezet bankje, dat daar was neergezet om de doorzetter te laten genieten van een prachtig uitzicht over een de rivier Forth. Een paar meter verderop een informatiebord over lokale flora en fauna. Ook al allemaal bedreigd, natúúrlijk. Ik las dat de Toad Bufinidae (pad) hoge eisen stelt aan zijn omgeving. Wat een vreemde formulering! Zo was het ineens een vervelend, drammerig beest, een beetje zoals sceptici dachten over Sylvana Simons en haar strijd tegen racisme en discriminatie. Maar als uitsterven het alternatief is, mijmerde ik, kon je de eisen van het padje toch moeilijk onredelijk noemen, hoe hoog ook. Toen flatste er een klodder op mijn schouder die langzaam over mijn borst naar beneden droop. Ik keek omhoog maar zag niets, wel hoorde ik nog wat klapwieken achter de boomtoppen.
Toen wist ik het zeker: dit is een metafoor.

Foto’s

Voor alle golfmaatjes van verleden en heden Adje, Arie, Frank, Henk, Jan, Jeanne, John, Patricia, Peter, Peter, Pierre en Ted die dit lezen: St. Andrews, The Old Course, Home of Golf.

De ruim 2,5 km lange brug over de Forth bij Edinburgh.

was weer een mooi verhaal. Mooie fotos ook. De brug lijkt erg op de brug bij Milau in Frankrijk. Groet

ilonca 2019-07-25 20:16:46

Mooi beschreven metafoor. Nog mooier dat je op The Old Course bent geweest, voor ons golfers nog altijd een grote wens! En dan afsluitend het beeld van een prachtige brug: Heel veel plezier in Edinburgh! (Cheers dear🍻)

Patricia 2019-07-25 20:27:13

The Old Course. One of my dreams.

Henk 2019-07-25 20:51:56

The Old Course, om stil van te worden zeker.

Pierre 2019-07-25 23:27:18

Ben daar nooit geweest, wat allemachtig mooi daar. Misschien ook een keer heen.

Arthur 2019-07-26 12:36:58

Ik maak me ook vaak druk om klimaat en politici. Maar het is net als het weer je kunt er in je eentje weinig aan doen. Tenminste ik doe wat ik kan. Maar dat is niet genoeg.

Natascha 2019-07-26 17:27:15

👍Ton,jij de ronde van de Noordzee en Steven Kruiswijk derde in de Tour de France. Hulde voor jullie beiden!🇳🇱🇳🇱🇳🇱 Sportieve groet.