Zweden 3 / Noorwegen 1

Noorwegen, Fredrikstad

Leve de fiets

Op de fiets doe ik met regelmaat mijn best gedachten te hebben die kunnen tegemoetkomen aan de verwachtingen die men heeft van fietsers, zeker als die in hun eentje een eindje op weg zijn. Het is me nooit gelukt. Er treedt bij mij niet opeens zo’n soort helderheid op waardoor Ik zaken ga begrijpen. Ik heb geen diepzinnige overpeinzingen en denk voornamelijk nergens aan als ik fiets.
Als ik al een enkele keer een gedachte heb die het onmiddellijk waarneembare overstijgt, staan er vaak gedachten over een mogelijke onheil klaar om haar mee te overstemmen: knappende spaken, zere knieën, zadelpijn, loslopende agressieve honden of slangen in de tent.
Nee, ik zal het niet interessanter voorstellen dan het is: fietsen is bij mij gewoon langzaam verplaatsen van A naar B.
We worden steeds enthousiaster over fietsen als reisvorm en krijgen medelijden met die arme automobilisten die ons voorbij scheuren: net vertrokken van een klant en op weg naar weer een vergadering of een volgende zaak. Aan hun oor een mobieltje gekluisterd. Intensief in gesprek met vrouw/man of een andere gezagsdrager. Racend door een mooie landstreek en ze krijgen er niets van mee. ‘Een schildpad weet meer van de weg te vertellen dan een haas’, luidt een citaat van de Libanese filosoof, wiens naam me even is ontschoten. Nee, dan de fiets! Op de fiets krijgen je zintuigen volop kansen: dan zie je, dan hoor je en dan ruik je de natuur, de lente, in al haar veelzijdigheid. Je kunt stoppen op elke plek, je bent lekker in beweging, het is gezonder voor je lijf, het geeft je energie, je slaapt beter en je krijgt er een lekkere dorst en trek van. Je komt op plekken en paadjes waar geen auto kan komen. Je loopt geen reisziekte op omdat je een rustige horizon creëert, waardoor het conflict tussen zintuigen - de oorzaak van de kwaal - wordt opgelost.
Dus, leve de fiets.
N.B. dit positieve verhaal geldt in het algemeen.
Het gaat niet op als het regent, als er een sterke tegenwind staat, als de auto’s op een halve meter langs je voorbij razen, als de weg vol kuilen zit, als het grindpad door de regen een nog zachtere ondergrond is geworden, als de boomwortels op het bospad door je zadel dreunen, als de weg over tientallen heuvels gaat, als de zadelpijn maar niet minder wordt.
Voor het overige: leve de fiets.

Sail

Vandaag aangekomen in het Noorse Fredrikstad, waar tot mijn verrassing een aantal Tall Ships in de haven binnenvoeren.
Morgen op een rustdag ga ik het allemaal bekijken. Nu alvast wat foto’s.

Nou lief, das toch boffen dat je geen regen, sterke wind en andere negatieve dingen hebt meegemaakt.😆 En dan eindelijk morgen een broodnodige rustdag: Mooi weer, prachtige schepen en gezellige terrasjes. Ik lees dat Frederikstad een prachtige vestingstad is, dus het wordt een mooie dag!

Patricia 2019-07-11 22:22:35

Prachtig toetje die tallships. Vind ik prachtig. Dit is een opmerking waar je niks mee kan. Dit terzijde. Ja volgens mij is de tocht die jij doet in mij beleving toch wel alleen maar afzien. Daarom veel respect denk ook van ieder die je volgt. En wij zijn met zijn allen blij met de columns die wij krijgen. Degene die je niet volgen missen wat.

Arthur 2019-07-12 08:06:39

Ben hel volledig eens met Arthur. Volgens mij ben je een echte "doordauwer". ik geniet van je verhalen en is de sail een verrassend toetje.

albert 2019-07-12 10:32:11

Ik heb hier niets aan toe te voegen Heel veel plezier op je rustdag Ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen

Lida 2019-07-12 14:06:09

Herkenbaar....!

Natascha 2019-07-12 16:06:41

Mag ik ervan uit gaan dat je hebt kunnen genieten van je rustdag, en de Tall Ships. Had je niet even een schuldgevoel om de pedalen van je fiets niet onder je voeten te voelen. Vandaag weer verder door het verstilde landschap. Je bent een geweldige doortrapper er nog wat kilometers te gaan. Hoop dat je veel wind mee hebt.