Fietsen

Frankrijk, Laon

Fietsen op de snelweg

Zonder fietsnavigatie, gebruik ik nu Google Maps. Probleem bij Maps is dat als je een fietsroute aangeeft je regelmatig het bos in wordt gestuurd en na kilometers voor een afgesloten hekwerk staat of voor een dichtbegroeid pad waar alleen je weg zou kunnen banen met een machete. Dus dan toch maar via D en N wegen.
Fietsen over de snelweg vergt een speciale techniek. Ik heb er inmiddels al wat ervaring mee opgedaan tijdens vorige reizen. Het principe is eenvoudig: je fietst over de vluchtstrook. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want meestal is er geen vluchtstrook. En als die er wel is, kun je daar niet fietsen, want hij ligt bezaaid met glasscherven. Niet de eerlijke resten van fatale ongelukken, maar scherven van helder en groen glas van flesjes die chauffeurs uit hun raampje hebben gegooid. Verder liggen er plastic waterflessen, spatborden, bumpers en loopvlakken van vachtwagenbanden. Het wegdek van de vluchtstrook is slecht onderhouden. Terwijl er op de rijstroken glimmend zwart asfalt ligt, in de vluchtstrook zitten scheuren, keien en kuilen. De beste optie om op de vluchtstrook te rijden is precies langs de witte streep te fietsen, rechts van de rechterrijbaan. Dat is niet altijd makkelijk, omdat er voor de veiligheid van de auto’s soms reflectoren zijn aangebracht op die streep. Die zijn zo hoog als een platte kei en soms ook kapot, met scherpe randjes van gebroken plastic. Om de reflectoren te ontwijken, moet je om de tien, twintig meter de keuze maken of je naar rechts gaat, waar de scheuren en kuilen zijn, of naar links, waar het vrachtverkeer raast.
De auto’s zien mij als een soort tractor. Ze gaan meestal met een boogje om me heen richting de linkerbaan. Als die bezet is door een tegenligger hoop ik dat ze achter me wachten tot ze me veiliger kunnen passeren.
Waar je ook aan moet wennen, is dat auto’s en vrachtwagens jankend toeteren terwijl ze langs je scheuren. Dit kan van alles betekenen. Waarschijnlijk betekent het dat ze willen zeggen dat je een gevaarlijke gek bent en dat je net aan de dood bent ontsnapt. Of het betekent dat de weg al veel te smal is voor auto’s en dat je meer naar rechts moet om het niet nog ondraaglijker te maken. Maar je overleeft het alleen als je bij elke claxon denkt: ze vinden me leuk en zeggen hallo.
Het gevaarlijkst zijn de op- en afritten. De afslagen en dan een paar honderd meter verderop het invoegend snelverkeer. Dat kun je bijna niet goed doen. Maar ik heb de volgende techniek ontwikkeld. In de praktijk is het de minst slechte van alle opties. Het komt erop neer dat je bij afritten links houdt en bij opritten rechts.
Bij afslagen, waar het verkeer met honderd kilometer per uur wil uitvoegen, heeft het geen zin om rechts te houden. Je raakt opgesloten op een afslag en moet dan in traag tempo oversteken naar de snelweg. Beter is het om te rijden zoals een auto zou rijden, links van de rijbaan die naar de afslag voert. Dat schept in elk geval duidelijkheid. De uitvoegende auto’s gaan idealiter achter je langs. En ook als ze luid toeterend voor je langs gaan, hebben ze in elk geval begrepen waar jij naartoe gaat. Bij invoegend verkeer is het daarentegen het beste om het als volgt te doen. Je nadert de invoegstrook, kijkt over je rechterschouder en beweegt naar de rand zodra er een gat valt. Als je eenmaal rechts bent, zal geen auto zich meer zorgen over je maken.
Maar boven alles is fietsen over de snelweg een psychologisch gegeven. Niemand zal zeggen dat het aangenaam is. Je kunt maar beter zo snel mogelijk een manier verzinnen om net te doen alsof het aangenaam is, want als je er eenmaal rijdt, rijd je er nog wel even. Ook als je spijt krijgt, is de volgende afslag misschien pas over twintig kilometer. Voor een auto is dat niets. Voor jou is dat een uur fietsen.
En wat heb ik er verder nog voor wijs over te zeggen? Niks. Don’t try this at home. En als je het toch doet, dan liever in Nederland dan in Frankrijk. Fransen zijn anders, ze toeteren wel hard, maar ze zijn niet gewend om te improviseren en te reageren op handgebaren en andere lichaamstaal. Fransen zijn anders. Er moet ergens een genetisch defect in ze zitten als het gaat om auto en weg. Is er onder de lezers iemand met Frans bloed, help me. Beschrijf me waarom ze dit doen.

Nou Ton in deze reis zit alles tegen. Als ik jouw verslag lees dan denk ik dat is gewoon niet leuk meer. Hopelijk volgen er dagen waar je rustig fietsend kunt genieten van de mooie omgeving.

Lida 2021-07-02 22:17:12

Hi ton, dat fietsen op de snelweg lijkt me best eng ... en dan nog in frankrijk .... waar je je afvraagt of ze hun rijbewijs misschien gratis mogen afhalen? Schrale troost ... de belgen rijden wat voorzichtiger dusmorgen zou van beterekwaliteit moeten zijn :-)....maar hun wegen hebben helaas ook veel kuilen, alias"putten in de weg", en achterstallig onderhoud. Groetjes en veel plezier in belgie!

Claire 2021-07-02 23:04:20

Ton,wat een verhaal!Normaal geniet ik van je schrijfkunst maar wat je de afgelopen dagen hebt meegemaakt is afschuwelijk, hoop dat je de komende dagen goed doorkomt en dat je toch nog een beetje kan genieten…..lieve groet

Hanneke 2021-07-02 23:11:14

Jeetje Ton, wat een ellende allemaal! Zorg alsjeblieft dat je veilig thuiskomt bij Patricia!

Peter en Marja 2021-07-03 00:29:38

Hoop dat je "VAKANTIE" snel voorbij is Snel naar je veilige huis.

Marian wouda 2021-07-03 06:04:53

Zorg maar dat je thuiskomt, er komt hier 3 dagen regen en onweer over. Pas woensdag weer droog.

Jopie 2021-07-03 10:01:40

altijd gedacht dat Frankrijk niet bepaald een leuk fietsland is terwijl het landschap zelf bijzonder mooi is. weinig fietspaden terwijl in de "le tour de france " zulke goede franse wielrenners zijn ook als je de etappes volgt wordt er geklaagd dat de wegen daar zo smal zijn. alle capriolen die jij moet maken om ergens te komen ik houd mijn hart vast. dit lijkt mij geen leuk avontuur. hoop dat de volgende dagen het een stuk beter en fijner voor je zal worden en dat het weer natuurlijk mee zal werken.

albert 2021-07-03 13:17:04

heb net je filmpje bekeken. getuigd van je cynische- en fijne humor. moest er vreselijk om lachen.

albert 2021-07-03 13:22:01

Ik sluit me volledig aan bij Albert, maar het is allemaal wat Dat je nog de moeite neemt na zo'n inspannende en volledig geconcentreerd fietsen, petje af

Arthur 2021-07-03 14:33:17

TON !! Wat een cynisme ! Zorg je wel dat je heelhuids thuiskomt? Het verhaal is goed, de ervaring lijkt me niet zo prettig. En het filmpje is geestig, maar wel met een pikzwart randje. Ik wens je van harte nog veel mooie etappes, die heb je al met al DIK verdiend! En ik zal ook eens een hartig woordje wisselen met Franciscus, want ik vind dat hij zijn job deze keer lelijk verzaakt! Houd je taai !

Marleen Verkruisen 2021-07-03 14:43:44

Ik bewonder je lef! Ik hoop dat de rest van je terugtocht over betere en vooral veiliger wegen zal gaan. Ook wens ik je mooie dagen met veel natuur, interessante mensen en veel zon.

Lia van Velzen 2021-07-03 17:17:10

Ton, Je bent een ware stuntman als zo lees hoe je over de snelweg in Frankrijk rijdt. Petje af. Ik hoop dat de volgende reis, mocht je die nog gaan doen je btervzal vergaan. Groetjes van Ankie.. Henk