Zweden 1

Zweden, Göteborg

Kattegat

Als meester Bakker van de vijfde klas lagere school tijdens aardrijkskunde de zeestraat tussen Denemarken en Zweden aanwees riepen allen met meer enthousiasme dan anders ‘Kattengat’. De naam Kattegat is afkomstig van Nederlandse zeelieden en betekent nauwe doorgang.
Gisteren ben ik ‘m in vierenhalf uur overgestoken van het Deense Grenaa naar Varberg in Zweden met de ferry van StenaLines .

My way

Op zoek naar wat te eten reed ik vanmiddag in Göteborg langs een luxe patisserie. De pui trok mijn aandacht door de grote, gebogen spiegelruit die me al fietsend volgde. Ik stopte en stapte gelijk met Frank Sinatra de zaak binnen. Uit de winkelspeakers rolde net: “I plannend each charted course, each careful step along the byway” . Voorbij een lange vitrine met een overvloed aan baksels met groenten, fruit en andere zoetigheden zag ik een gemêleerd gezelschap van hoedjes en buggy’s genieten van verse muntthee en schwarzwalder kirsch gebak. Aangesloten in de wachtrij viel mijn oog op een quiche in de vitrine die er overheerlijk uitzag, maar waarvan ik niet zeker was of ie vegetarisch was. Omdat ik niet wist wat ‘groente’ was in het Zweeds, noch hoe ik groente met mijn handen zou kunnen uitbeelden, heb ik daar een kip nagedaan, in de hoop dat de verkoopster ‘nee’ zou schudden.
Het was niet erg goed doordacht, want als ze ‘nee’ had geschud, had ik alsnog een varken en een koe na moeten doen, en nog tal van andere eetbare dieren, om er zeker van te zijn dat er geen vlees in zat. Niet het beste idee dus, maar het was mijn eerste impuls. Gelukkig onderbrak ze mijn imitatie van een kip al snel met iets waar het woord “vegetarisk” in zat. Toen bedacht ik me dat ik dat woord had kunnen weten, omdat ik het gisteren op de menukaart van de pizzahut had zien staan. Wat feitelijk betekent dat ik dus voor niks een kip heb nagedaan in een winkel. “and ….. did it my way” sloot Frankieboy net zijn megahit af.
Voor de goede orde: ik heb de kip alleen non-verbaal uitgebeeld (duimpjes onder de oksels en fladderbewegingen maken). Ik heb er dus geen kakelgeluiden bij gemaakt. Ik zou niet willen dat jullie al je respect voor me verliezen.

Ahhh Zweden. Dat gaat vast een stuk beter😁. Göteborg is iig een mooie stad met veel moois te zien😄

Myrna 2019-07-07 21:42:38

Je was vast een hele lieve haan!

Marian 2019-07-08 08:38:22

Denk dat je de 'Talk of the Town' bent geweest, waarschijnlijk tot groot genot van het etend gezelschap! Geweldig verhaal

Patricia 2019-07-08 09:48:14

Küp, koü, vürknë en dan met de vinger en hoofd nee gebaren? Misschien Pracht verslag we kijken er naar uit

Arthur 2019-07-08 12:17:30

Weer een mooi verhaal Ton. Ik zie het voor hoe je de vogeltjes dans staat te doen. Haha

Henk 2019-07-08 14:32:46

Ga zo door Ton met fantastiche verhalen🚴🏿‍♂️👍✋

Hanneke 2019-07-08 15:10:23

Had je vogeltjesdans graag willen zien ! 😂 Sterkte en veel plezier ! Zie graag de volgende blog ! 👍🏻

Ronald Hos 2019-07-08 16:22:44

Die Ton.Maar volgens mij heb je toch wel even getokkeld. Overigens spreken ze aardig Engels in Zweden

Lida 2019-07-09 12:36:37

Wat een heerlijk verhaal weer! :-) Hopelijk eet je wel eieren en hoef je die niet uit te gaan beelden! Want dan zet je jezelf pas echt te k..... ! (Sorry, kon het niet laten.)